Φιλανδική αρχιτεκτονική και άλλα σπορ

Σήμερα το πρωί ήμουνα στη Passila, προάστιο του Helsinki που φιλοξενεί την κεντρική και μεγαλύτερη βιβλιοθήκη της Φιλανδίας. Για τις βιβλιοθήκες της Φιλανδίας σας έχω ήδη μιλήσει, αυτό όμως που είναι σημαντικό με τη βιβλιοθήκη της Passila είναι ο αρχιτέκτονας που την σχεδίασε. Ο μοναδικός Alvar Aalto.

Λοιπόν η Φιλανδία είναι γνωστή για τη ΝΟΚΙΑ, τον Sibelius, τους υψηλούς αριθμούς αυτοκτονιών και αλκοολισμού και τους Mika Hakinen και Kimi Reikonen. Για τους τελευταίους έχω την άποψη ότι όσο νορμάλ και να είσαι άμα τους ακούσεις να δίνουν συνέντευξη το ρίχνεις στο ποτό και σε χρόνο ρεκόρ αποφασίζεις να αυτοκτονήσεις. Η γλώσσα που συνεντευξιάζονται δεν έχει σημασία.

Το όνομα του Alvar Aalto όμως ήταν ένα από τα δυο τρία πράγματα που ήξερα για τη Φιλανδία πριν πατήσω το πόδι μου στη χώρα. Για την ακρίβεια σε ένα βιβλίο αρχιτεκτονικής που έχω, το όνομα του κατέχει ολόκληρο κεφάλαιο. Εγώ βέβαια δεν είμαι αρχιτέκτονας αλλά αυτό που μου αρέσει στη δουλειά του είναι οι καμπύλες και ο συμβολισμός στα κτίρια που σχεδίασε. Όταν παρατηρήσεις τα κτίρια του έχεις την ιδέα ότι μιμούνται ανάγλυφα την φύση, οι φιλανδικές λίμνες ήταν πολλές φορές πηγή έμπνευσης για τον Aalto και αυτό φαίνεται σε όλη τη δουλειά του ακόμα και στα βάζα που σχεδίασε και που δεν υπάρχει σπίτι στη Φιλανδία η σπίτι γνωστού μου στην Ελλάδα που να μην έχει τουλάχιστον ένα.

Εκτός από την ανάγκη του ο καλλιτέχνης να μιμηθεί τη φύση είχε και μια άλλη μανία. Στις πλάκες και τα πλακάκια. Και καλά στις πλάκες αν και για μια χώρα όπως η Φιλανδία το να κάνεις την εθνική όπερα την Filandia όλο πλάκες από λευκό μάρμαρο που ήρθαν από την Ιταλία και Ελλάδα αντί για αλάβαστρο που υπάρχει παντού τους ήρθε λίγο ...ακριβά. και τους ήρθε πιο ακριβά όταν λόγω του καιρού το μάρμαρο διαβρώθηκε και χρειάσθηκε να το αλλάξουν πριν από μερικά χρόνια.

Αλλά συνέχισε και στα πλακάκια. Μικρά ορθογώνια πλακάκια σε μπλε σκούρο χρώμα. Σας θύμισα κάτι; Για σκεφτείτε το; Εξωτερικός τοίχος με πλακάκια 4Χ8 σε μπλε σκούρο χρώμα ... λοιπόν εμένα μου θυμίσανε δημόσιες τουαλέτες. Και το είπα και δυνατά. Στην αρχή ...κάποιοι προσβλήθηκαν αλλά στη συνέχεια άρχισαν να καταλαβαίνουν τι εννοούσα. Και δεν φτάνει που το έκανε ο Aalto, αλλά και οι μισοί Φιλανδοί αρχιτέκτονες είτε για να τον τιμήσουν είτε για να τον γλύψουν υιοθετήσανε το ίδιο στιλ σε δεκάδες πολυκατοικίες στη πλευρά του Helsinki γύρω από το ολυμπιακό στάδιο.

Η πλάκα είναι ότι από τότε που το είπα δυνατά έχω την ιδέα ότι πολλοί Φιλανδοί φίλοι είδαν αυτά τα κτίρια με καινούργιο τρόπο και έτσι ο κακομοίρης ο Aalto εξελίχτηκε στη συνείδηση τους σαν ο αρχιτέκτονας δημοσίων τουαλετών.

Βέβαια ο καρτουνίστικος τρόπος που είδα εγώ κάποια κτίρια δεν μειώνει το θαυμασμό που νιώθω για το έργο του κι αν κάποια στιγμή βρείτε κάποιο βιβλίο με το έργο του αν δεν το αγοράσετε, αξίζει να το ξεφυλλίσετε.

**********

Απογοήτευση και η Γαλλία, τελικά Μεξικό και Τόνγκο έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής.

Κατά τα άλλα τώρα όλοι είμαστε σίγουροι ότι η μια ομάδα στον τελικό θα είναι η Βραζιλία. Η ερώτηση είναι ποια θα είναι η άλλη.

Η Κροατία ήταν πολύ καλή και δεν φοβήθηκε τη Βραζιλία.

**********

Όταν θα ετοιμάσω τα σκουλήκια θα σας το πω. Κατά τα άλλα προς το παρόν ..το σκέφτομαι!

**********

Ο Ιούλιος είναι μήνας διακοπών για τους Σκανδιναβούς. Το σύνθημα αναχώρησης δίνεται του Johanuus, το Σαββατοκύριακο γύρω στις 24 Ιουνίου που γιορτάζεται το μεσοκαλόκαιρο. Αλλά περισσότερες λεπτομέρειες όταν πλησιάζουμε τις ημέρες.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί Ελληνικής κοινότητας στη Φινλανδία ...ξανά!

Διάλειμμα με χιόνι

Κασσελάκιος ο λόγος