Φιλανδικά γλωσσικά θέματα.


Μόλις διάβασα το μήνυμα που μου άφησε ο phivos και θυμήθηκα (;) ότι, η κατά τα άλλα αρμονική μου σχέση με τη Φιλανδία έχει ένα μικρό πρόβλημα. Παρ΄ όλα τα χρόνια που κατοικώ σε αυτή τη χώρα η γνώση μου στα φιλανδικά παραμένει στα πολύ βασικά.

Βέβαια έχω τις δικαιολογίες μου. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ τα φιλανδικά, τα κινέζικα και τα ιαπωνικά είναι γλώσσες με 5 αστέρια που σημαίνει ότι χρειάζεσαι 5 με 7 χρόνια να την μάθεις, αν είσαι 20 άντε 25 χρονών. Εγώ τώρα δεν είμαι 20, κάπου στην τελευταία ευθεία των άντα είμαι άρα το κάθομαι στο θρανίο μου κάθισε λίγο δύσκολο.

Το δοκίμασα, αλλά βρέθηκα σε μια αίθουσα με 15 Ρώσους και 3 Σομαλούς με δασκάλα Εσθονή που μίλαγε ρωσικά. Μετά από τρεις μέρες άρχισα να λέω ευχαριστώ και συγνώμη στα ρωσικά και έμαθα ότι ότι γράφεις αυτό διαβάζεις στα σομαλικά, φιλανδικά ...ei όπως λένε και οι Φιλανδοί. Την Τετάρτη μέρα αποφάσισα ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος να μάθω ρωσικά και έτσι το παράτησα το σπορ. Παρ΄ επιπτοντως και εάν ενδιαφέρεστε τα ελληνικά έχουν τρία άστρα και χρειάζεσαι τρία με τέσσερα χρόνια ενώ τα αγγλικά έχουν ένα άστρο και ένας με δυο χρόνια είναι αρκετά.

Άλλο πράγμα που έπαιξε ρόλο είναι ότι ο επαγγελματικός μου χώρος είναι κυρίως αγγλόφωνος και κατά περίεργο τρόπο (!) όλοι μου οι γνωστοί είναι αγγλόφωνοι. Τώρα οι Φιλανδοί στην αρχή βέβαια θα σου πουν ότι δεν μιλάνε αγγλικά αλλά στη δεύτερη μπίρα δεν κλείνουν το στόμα τους και πρέπει να σου πουν όλη την ιστορία της οικογένειας τους κλαίγοντας σε ...άψογα αγγλικά. Οι περισσότεροι δε ξέρουν και βασικά ελληνικά, όπως φέτα, μαλάκα και άλλα χρήσιμα.

Αλλά η δική μου σχέση με τα φιλανδικά ξεκίνησε στραβά από την αρχή. Στη Φιλανδία βρέθηκα με σκοπό να αγοράσω χαρτί. Αν δεν το ξέρετε η Φιλανδία είναι από τις μεγαλύτερες παραγωγούς χώρες χαρτιού. Βέβαια τότε δεν ήξερα τους Φιλανδούς και όλα πήγαν στραβά, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία. Τέλος πάντων επειδή τα τελευταία χρόνια έχω πάρει λίγο ... είπα λίγο, βάρος, είμαι λίγο ευαίσθητος όσο αφορά το θέμα. Και ναι το θέμα ήταν καθαρά μεταβολισμός λόγω θεραπείας που έκανα. Μετά από επτά ώρες πτήσης και έχοντας φάει μιάμιση ώρα στο Μόναχο έφτασα στο Helsinki σχετικά πτώμα. Παρ΄ επιπτόντως ήταν Νοέμβριος και για τους γνωρίζοντες αυτό σημαίνει -20, δυο μέτρα χιόνι και φυσικά ατέλειωτη νύχτα. Λοιπόν έδωσα το διαβατήριο μου στον τύπο μέσα στο κουτί, κοίταξε το κομπιούτερ του και μετά εμένα για να βεβαιωθεί ότι αυτός ο εγκληματίας στη φωτογραφία και εγώ είμαστε το ίδιο πρόσωπο και μου είπε ...κήτος!!! Φανταστείτε τώρα ότι η χριστοπαναγία μου ... ξέφυγε!!! Το ευτύχημα για να μη γίνει ατύχημα και με απελάσουν με το καλημέρα ήταν ότι υπήρχε άλλος ένας Έλληνας που περίμενε στον έλεγχο και μου φώναξε ... kiitos σημαίνει ευχαριστώ. Όταν συστηθήκαμε σε μερικά λεπτά μου είπε ότι δεν ήμουνα ο πρώτος που την πάθαινε και ότι και ο ίδιος είχε προβλήματα με μερικές λέξεις, στα επόμενα χρόνια κατάλαβα ακριβώς τι εννοούσε μιας και για παράδειγμα μια από τις πιο γνωστές φιλανδικές μπίρες λέγεται καργιόλα!!!

Μια σειρά από σκίτσα που έκανα για μια φιλανδική εφημερίδα είχε σαν θέμα τα γλωσσικά μου παθήματα!!!


Λοιπόν αυτά για τώρα, hyvaa yota για τους φιλανδόφωνους, καληνύχτα για τους Έλληνες και hyvaa huomenta που σημαίνει καλημέρα, σε μας που θα δούμε νύχτα σε μερικούς μήνες!!!

**********

Καλή η Ολλανδία σήμερα αλλά με εντυπωσίασε το Μεξικό.

**********

Και επειδή ξέρω ότι η ερώτηση έρχεται, ναι σκέφτομαι να ξαναρχίσω να σχεδιάζω νέες ιστορίες με τα ‘σκουλήκια’ μου, πιθανώς όμως να ανοίξω άλλο blog.

Σχόλια

Ο χρήστης phivos είπε…
Θάνο,

έχω γίνει τακτικός αναγνώστης σου. Διαβάζοντάς σε, θυμάμαι τα δικά μου και γελάω με την ψυχή μου.

Ομως μην κάνεις ζαβολιές. Εννοώ το όνομα της μπύρας. Μην ξεχνάς, όλες οι φινλανδέζικες λέξεις τονίζονται στην πρώτη συλλαβή. Αρα...

Αντε τώρα για καμιά 5 Lapin Kulta και πιές και μια για μας.

Καλό βράδυ.
Ο χρήστης ovi είπε…
Χα! Οκ καποια στιγμή πρέπει να μου πεις λεπτομέρειες. Τι έκανες εδώ; Η καλύτερα να μη ρωτάω;
Οσο για την Lapin, ειχες δοκιμάσει ποτέ Karhu; Είναι πιο καλή, πιό 'ψημένη' από την Lapin.
Καλό βράδυ!!!
Ο χρήστης ovi είπε…
Α! Τώρα που είσαι; Επέστρεψες Ελλάδα;
Ο χρήστης ovi είπε…
Καλά, άλλη φορά να μάθω να διαβάζω ολοκληρο το blog σου!!! Πώ πω, εσυ να δεις τι μου θυμησες!!! πάνε βέβαια πάνω από εικοση χρόνια αλλά από τους δύστυχους της Σορβώνης!!! και γύρω από το Isle l' Adam!!!
Φιλανδία και πάλι Φιλανδία!!!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
βαριέμε το γράψιμο για να σου απαντάω κάθε μερα Όμως διαβάζω ανελειπως ολα τα γράμματα σου. Γιατι μου φαίνεται ότι γράφεισ για μας.Καταλαβαίνω τα περισσότερα απ΄αυτά που γράφεις και είναι σαν να μαθαίνω τα καθημερινά σου νέα.Γράφεις και ΜΑΛΑΚΙΕΣ αλλα δεν έχει σημασία.Για μας έχει αξια να μαθαίνουμε τα νέα σου και να είναι σαν να μιλάμε από κοντά. Σημερα ,Τωρα που σου γράφω βρίσκομαι ανάμεσα σε δυό ασκήσεις που προσπαθεί να λύσει ο Ορέστης, που μου βγάζει αυτές τις μέρες την ψυχή.Αν καταφέρω να σου στείλλω το μύνημα θα χαρώ πολύ,(Αφομιώνω δύσκολα πια την τεχνολογία) και θα σου γράφω πιο συχνά
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
βρε βρε βρε καλως τον μπλοκερ καιμπουλοκερ παλι καινουρια κολπα να εντυποσιασειςτους ασχετους σαν και μενα καλε με τα χιλια ζωρια τα καταφερνω να σου στειλω γραφτα χαιρετισματα να σου στειλω λιγο κρασακι των θεων να ξεχασεις τις απουσιες και να υπολογισεις τις παρουσιες οτι καλυτερο μας εχει απομεινει απο δω και μπρος. Σας φιλω ολους και πολυ πολυ την Δαφνη.
????

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί Ελληνικής κοινότητας στη Φινλανδία ...ξανά!

Διάλειμμα με χιόνι

Κασσελάκιος ο λόγος