Μικρές Φιλανδικές ιστορίες!

Είχα σκοπό να σας γράψω για μια αστεία ...περιπέτεια που με έχει παρασύρει σε παρατηρήσεις μυστηρίου, τρόμου και γέλιου τις τελευταίες βδομάδες – πιθανώς ήρθε η ώρα για ένα post σε στιλ Hitchcock... όταν άλλα γεγονότα με προλάβανε. Αυτή η χρονιά από την αρχή της ήταν γεμάτη με μικρές και μεγάλες εκπλήξεις και εξελίξεις και οι περισσότερες από αυτές μάλλον ευχάριστες.

Έτσι λοιπόν κάθε φορά που αποφάσιζα να μεταφέρω από το γνωστό κίτρινο σημειωματάριο μου τα κείμενο στο κομπιούτερ κάτι συνέβαινε και έμενε μισοτελειωμένο... και αυτή τη στιγμή που γράφω μπορώ να το δω να με κοιτάζει ... παραπονεμένο από την προηγουμένη σελίδα, αλλά είπαμε όλο και κάτι συμβαίνει συνέχεια.

Λοιπόν και για να ξεκινάμε, τα γεγονότα δεν είναι σε καμιά χρονική η οτιδήποτε άλλο προτεραιότητα όπως σπουδαιότητας, είναι απλά όπως τα σκέφτομαι αυτή τη στιγμή αν και θα προσπαθήσω βάζω κάποιο χρονικό πλαίσιο.

Το πρωτο σημαντικό γεγονός ήρθε μέρες μετά από την πρωτοχρονιά όταν η Δάφνη μας ανακοίνωσε για πρώτη φορά τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει. Ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή για μας που ανακοινώθηκε με την ανάλογη επισημότητα και την απαραίτητη προσοχή από μέρους μας. Η Δάφνη στάθηκε όρθια στον καναπέ και είπε όσο πιο δυνατά μπορούσε: Huomio, huomio. Οι φιλανδομαθείς θα θυμούνται ότι huomio σημαίνει προσοχή, και ότι οι Φιλανδοί το χρησιμοποιούν συχνά και σαν ανακοίνωση, έτσι είναι μια λέξη που βλέπεις πολύ συχνά στα έντυπα ειδικά στις διαφημίσεις των εφημερίδων, στα περιοδικά ή ακόμη ακούς στη τηλεόραση. Έτσι λοιπόν μετά το huomio, huomio και αφού σιγουρεύτηκε ότι την παρακολουθούμε μας είπε ότι όταν μεγαλώσει θα γίνει ...καγκουρό!!!

Επειδή είμαι σίγουρος ότι μπερδευτήκατε και ψάχνετε να βρείτε τι δουλειά έχει η Φιλανδία με την Αυστραλία και αν η Νοκια μας ενώνει τόσο πολύ σας πληροφορώ ότι ένα μικρό καγκουρό είναι ένας από τους ήρωες του Winnie the Pooh, και επειδή αυτή είναι η περίοδος Winnie στο σπίτι μας, όπου ακόμα και τα μπισκότα που αγοράζουμε έχουν την μορφή των ηρώων του βιβλίου χωρίς να εξαιρούμε κούπες, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και ρούχα. Τώρα θα μου πείτε τι μέλλον θα έχει ένα καγκουρό στη σύγχρονη Ευρώπη, δεν το εχω ψάξει αλλά από ότι εχω δει τα τελευταία χρόνια σίγουρα θα έχει καλύτερο μέλλον από όποιον σπούδασε δικηγόρος η κάτι παρόμοιο για να μην αναφερθώ σε άλλες ...θεωρητικές επιστήμες, αφήστε που η οικογένεια δεν έχει να επιδείξει κανένα ...καγκουρό!!!

Άλλο σημαντικό γεγονός έγινε πριν από μια βδομάδα, για την ακρίβεια την ώρα που περνούσα στο κομπιούτερ το κείμενο που ήθελα να βάλω σε αυτό το blog, χτύπησε το τηλέφωνο μανιασμένα.... καλά αυτό δεν το πιστεύετε αλλά παρ’ όλο ότι δεν εχω κανένα ιδιαίτερο ήχο για κανέναν στο τηλέφωνο μου, όταν με παίρνει τηλέφωνο ο γνωστός Κωνσταντής ....το καταλαβαίνω!!! Μετά τη συνηθισμένη ερώτηση... που είσαι αυτή τη στιγμή ακολούθησε το, έρχομαι να σε πάρω να πάμε για σουβλάκι, ο Yanos ο Εσθονός μάγειρας στο ελληνικό του εστιατόριο, έφτιαξε σουβλάκι ειδικά για σένα και πρέπει να τα πούμε. Το νέο το υποπτευόμουνα γιατί κάτι μου είχε ήδη πει αλλά είχα μιλήσει και με την κόρη του τις προηγούμενες μέρες και μόνο στη σκέψη των εκλογών είχε βγάλει σπυράκια!

Έτσι λοιπόν τρώγοντας σουβλάκι που το μόνο κοινό που έχει με το σουβλάκι που τρώτε στην Ελλάδα είναι το τζατζίκι κι αυτό χωρίς σκόρδο. Στο τραπέζι εκτός από εμάς τους δυο ήταν και κάποιος ακόμη!!! Η γυναίκα του Κωνσταντή!

Διάλειμμα τώρα για περιγραφή. Την πρώτη φορά που συνάντησα την γυναίκα του κωνσταντή με είχε προειδοποιήσει ότι είναι ...λίγο μεγαλύτερη του, αλλά δεν είχε προσδιορίσει αν αυτό το μεγαλύτερη του ήταν θέμα μηνών, ετών η αιώνων. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια εχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι πρόκειται μάλλον για αιώνες. Ο Κωνσταντής πιάνει τα 60 του χρόνου, η γυναίκα του πρέπει να τα έχει ποδοπατήσει – τα 60 – πριν γίνει η Φιλανδία κράτος!!! Και τις φαίνονται ...τα χρόνια!!! Είναι φανατική χριστιανή, ανήκει σε μια ομάδα με τις ρίζες της στην Αμερική που δεν παρακολουθούν τηλεόραση, δεν διαβάζουν εφημερίδες, κάνουν πολλά παιδιά, λένε τα πάντα στο εξομολόγο τους και όλα όσα μπορεί το διεστραμμένο μυαλό σας να φανταστεί. Αυτά στη θεωρία γιατί με τη δικαιολογία ότι ο Κωστής είναι ορθόδοξος περιορίστηκαν στα δυο παιδιά και έχουν και δορυφορική μόνιμα ανοιχτή στον antenna και τον alpha!!! Το χειρότερο ... κάποια στιγμή που το’χαμε ρίξει στα ούζα ο Κωστής μου έσκασε το παραμύθι, ας μην είχε μείνει έγκυος και δεν θα την παντρευόταν γιατί στο νησί τότε το 70 να σου οι Σουηδέζες, να οι Φιλανδές, να οι Νορβηγίδες και γενικά ο Κωστής ξέρει το σ’αγαπώ σε όλες τις γλώσσες!!! Και γενικά καταρρίφθηκαν κι άλλα πολλά...

Τέλος πάντων, την πρώτη φορά που την γνώρισα μου έκανε παρατήρηση γιατί στην ηλικία μου φοράω σκουλαρίκι και μετά μου είπε ότι τώρα που ήρθα στη Φιλανδία καλά θα κάνω να προσέχω γιατί εδώ υπάρχουν ...νόμοι!!! φαντάζεστε λοιπόν ότι οι σχέσεις μας δεν είναι και οι καλύτερες μιας και της απάντησα και για το σκουλαρίκι και για το που θα μπορούσε να βάλλει η Φιλανδία τους νόμους της. Στη συνέχεια προσπάθησε να μου μιλήσει για τη θρησκεία και βέβαια της απάντησα ότι δεν εχω να πω τίποτα με ...αιρετικούς οπότε από τότε παραμείναμε σε ένα απλό καλημέρα, καλησπέρα!!! Το χειρότερο ήρθε όταν μια μέρα ήρθαν στο σπίτι μου με τον κωνσταντη και απαιτήσανε να βρω κάποιον να μεταφράσει το βιβλίο της στα ελληνικά και να βοηθήσω να προβληθεί στην Ελλάδα.

Η γυναίκα του κωνσταντη τη περίοδο του πολέμου ήταν μέλος των Lotta! Τώρα σύμφωνα με την ιστορία η γυναίκεια οργάνωση των Lotta Svard φτιάχτηκε κάποια στιγμή το 1910 με σκοπό να βοηθήσει την ανεξαρτησία με εθελοντική εργασία σαν νοσοκόμες ή εκπαιδευτικοί για την εκμάθηση της φιλανδικής γλώσσας. Αλλά γίναν γνωστές και πήραν έκταση μετά το 39 όταν εξελίχτηκαν ουσιαστικά σε μίμηση της νεολαίας του Χίτλερ. Στη περίοδο του πολέμου δουλεύαν στο μέτωπο σαν νοσοκόμες αλλά επέκτειναν τις δραστηριότητες τους στην διαφώτιση και επιμόρφωση των στρατιωτών και όσων είχαν μείνει στα μετόπισθεν και σιγά σιγά γίναν μια γυναίκεια παραστρατιωτική φασιστική οργάνωση. Μετά τον πόλεμο η σύμμαχοι διάλυσαν την οργάνωση όπως και όλες τις παρόμοιες και απαγορεύσαν την ύπαρξη μουσείων η βιβλίων γι’ αυτές. Από την δεκαετία του 90 και την πτώση του σοβιετικού κράτους την αρχή δειλά και στη συνέχεια πιο έντονα ειδικά σε χωριά και πόλεις της δυτικής Φιλανδίας εμφανίστηκαν κάποια μικρά μουσεία και συλλογές για τις Lotta και μερικά βιβλία με ένα από τα πρώτα το 2000 το βιβλίο της γυναίκας του δύστυχου του κωνσταντη. Στο γάμο μου οι φίλοι μου είχαν στη κυριολεξία πάθει πλάκα όταν τους πήγαμε στο τοπικό μουσείο και βέβαια είδαν το καμάρι των ντόπιων μπροστά στους αγκυλωτούς σταυρούς και τα σηματάκια των SS! Μην ξεχνάτε ότι από τη δεκαετία του 80 και μετά οι Φιλανδοί βρήκαν την δικαιολογία που τους απαλλάσσει από οποίες τύψεις για το παρελθόν τους και τους δικαιώνει για τις μαζικές δολοφονίες Ρώσων, κομουνιστών Φιλανδών και εβραίων. Έπρεπε να διαλέξουμε ανάμεσα στο μεγάλο κακό, τη Ρωσία και να γίνουμε κομουνιστές και στη Γερμανία και να παραμείνουμε ανεξάρτητοι!!! Δυστυχώς η ιστορία ...τους δικαίωσε και έτσι σήμερα μπορούν να καμαρώνουν ότι είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης εκτός από την Αγγλία που δεν γνώρισε κατοχή και να στο λένε σαν απόδειξη ...γενναιότητας!!!

Οπότε φαντάζεστε την αντίδραση μου! Δηλαδή και πάλι ήπια ήταν, απλά της έδειξα μερικές φωτογραφίες από την Καλαμάτα και την κατοχή στην Ελλάδα με όλα αυτά τα πεινασμένα παιδιά που πέθαιναν στους δρόμους της Αθήνας και ...την διαολόστειλα!!! Φανταστείτε τώρα την έκπληξη μου όταν την είδα να κάθεται στο ίδιο τραπέζι με εμάς και να με ρωτάει μελιστάλακτα τι κάνει η Δάφνη!!! Ένιωσα ρίγη στη σπονδυλική μου στήλη!!! Και έπαθα σοκ όταν μου ζήτησε να αναλάβω και να συντονίσω την εκλογική της καμπάνια!!! Όπως σας εχω ξαναπεί το Ελσίνκι στην πραγματικότητα είναι ένα πολύ μικρό μέρος και για την ανάλογη Ά περιφέρεια χρειάζονται περίπου 1,800 ψήφοι για να εκλεγεί κάποιος βουλευτής. Η εκκλησιά της λοιπόν που την ρώτησε πριν υπογράψει της είπε ότι ...εγκρίνει και θα την ψηφίσει, πράγμα που σημαίνει ότι όλα τα μέλη ψηφίζουν μονοκούκι και στις προηγούμενες εκλογές είχαν μια υποψήφιο που ήρθε δεύτερη επιλαχούσα με 1,650 ψήφους (το είχα γράψει επιλαχόν, αλλά με διόρθωσε ο ΑΑ, ευχαριστώ πολύ!).

Η γυναίκα του κωνσταντη εκτός από την εκκλησιά λοιπόν έχει και τις Lotta που την θεωρούν την σύγχρονη θεωρητικό τους. Σημαντικό η ίδια ήταν από τα ιδρυτικά μέλη του μουσείου των Lotta χαρίζοντας στολές κλπ και η κόρη κωνσταντη δούλευε μέχρι πέρσι σαν διευθύντρια του μουσείου!!! Τώρα ασχολείται ...με την ελληνική τέχνη αλλά αυτό είναι άλλο ανέκδοτο!

Λοιπόν το καλαμάκι μου στάθηκε στο λαιμό και το ανύπαρκτο σκόρδο μου έκαψε τα μάτια και ευτυχώς με έσωσε ο Κωνσταντής λέγοντας ... σκέψου και κάνε το πρόγραμμα σου και σε μια βδομάδα μας λες. Και συμπλήρωσε ....και επειδή ξέρω τι θέλεις, τώρα που θα γίνουμε βουλευτές θα σε διορίσουμε εκπρόσωπο τύπου στο υπουργείο εξωτερικών!!!

Καλά εσείς στο ρουσφέτι μείνατε; Το ‘τώρα που θα γίνουμε βουλευτές’ δεν σας ακούστηκε ...κάπως; γιατί υπήρχε και δεύτερη έκπληξη!!! Μιας και θα κατέβει η γυναίκα του στις φιλανδικές εκλογές και μετά από τις παρακλήσεις πολλών συγχωριανών του ο Κωνσταντής θα κατέβει στις εκλογές στο νησί του – τις υπολογίζει για Μάιο – με την Νέα Δημοκρατία!!! Η με τον Καρατζαφέρη, εξαρτάται ποιο υπουργείο θα του δώσουν όταν εκλεγεί μιας και το έχει σίγουρο!!!

Πως πάτε; Εγώ πάντως δεν γέλαγα καθόλου!!!

Αλλά ας αφήσουμε τον κωνσταντη για λίγο μιας και θα μας απασχολήσει ...οικογενειακώς στο άμεσο μέλλον. Επόμενο που μου έτυχε, την προηγουμένη Τετάρτη με πήρε τηλέφωνο ένας κύριος ο οποίος μου συστήθηκε σαν ντετέκτιβ τάδε από το αρχηγείο της αστυνομίας και μου είπε ότι υπάρχει μια καταγγελία εις βάρος μου!!! Ο γνωστός σκηνοθέτης – εκδότης από την ιστορία που σας εχω ήδη γράψει με κατάγγειλε στην αστυνομία για α. Χρησιμοποίηση copyright υλικού στο Ovi και β. Για παρενόχληση από την ραδιοφωνική μου εκπομπή!

Έτσι βρέθηκα στην αστυνομική διεύθυνση σε αντιπαράθεση που έκρυβε πολύ γέλιο. Πραγματικά στο Ovi εχω χρησιμοποίηση μια φωτογραφία που στο παρελθόν είχα δώσει στο περιοδικό του, αυτό που ξέχασε να πει στην αστυνομία ήταν ότι εγώ την είχα δώσει αλλά είπε ότι την έκλεψα από το site του και βέβαια εγώ είχα μαζί μου όλα τα αποδεικτικά στοιχεία όπως συμβόλαιο με τη photo library που είχα αγοράσει το σχετικό υλικό και τους όρους χρήσης του, παράλληλα ο ίδιος δεν είχε καμιά απόδειξη ότι το αγόρασε η ότι δεν το ..έκλεψε από μένα μιας και είμαι ο μόνος ιδιοκτήτης της σχετικής φωτογραφίας.

Για το δεύτερο θέμα, πραγματικά σε μια εκπομπή που έφερε και απόσπασμα ακούγομαι να λέω ότι στη Φιλανδία υπάρχουν μερικοί ξένοι νονοί που εκμεταλλεύονται άλλους ξένους με μισθούς πείνας έχοντας τους να δουλεύουν σε απάνθρωπα ωράρια που αγγίζουν το 24 ώρες το 24ωρο, ενώ οι ίδιοι βγάζουν πακτωλούς μαύρων χρημάτων και σε ένα κράτος δικαίου πρέπει να αναζητηθούν και να τιμωρηθούν! Και είπε ότι αυτό ήταν απόδειξη ότι τον κατηγορώ ψευδά!!! Από ότι καταλαβαίνετε ακόμα και οι αστυνομικοί βάλανε τα γέλια γιατί η φυσιολογική μου ερώτηση ήταν αν είναι ένας από αυτούς και γιατί δείχνω αυτόν. Όπως καταλαβαίνετε έφυγε από το κτίριο βρίζοντας θεούς και δαίμονες στη γλώσσα του και ουρλιάζοντας ότι θα με κάνει να φύγω από τη Φιλανδία ακόμα και σε φέρετρο αν χρειαστεί. Οι αστυνομικοί ήταν εντυπωσιασμένοι με τόσο μίσος. Δυστυχώς έχει την βοήθεια του γνωστού συμβουλίου και την οικονομική υποστήριξη τους και των μέσων και μπράβων τους και έτσι εχω μπλέξει. Αφού λοιπόν δεν έκανε τίποτα η αστυνομία απεναντίας του έκανε υπόδειξη να μην απασχολεί την αστυνομία με προσωπικά του θέματα μου έκανε μήνυση και μπλέκω σε δικαστήρια και δικηγόρους, αυτό το κάνει υπολογίζοντας στο οικονομικό βάρος και βέβαια μετά μανίας ζητάει να κλείσω το Ovi!!! Το Ovi βέβαια δεν κλείνει και απεναντίας συνεχίζει έχοντας τώρα κι ένα έντυπο που υποστηρίζουμε στο Ελσίνκι, ένα δεύτερο που κυκλοφορεί μέσα στη βδομάδα και ένα τρίτο που θα βγει το καλοκαίρι. εχω μπλέξει σε περιπέτεια το ξέρω αλλά φαντάζομαι είναι κομμάτι του αγώνα που δίνω έτσι κι αλλιώς!

Ένα γλυκό νέο τώρα. Την προηγουμένη βδομάδα έμαθα ότι εγκρίθηκε από τη θεατρική ομάδα που φιλοξενεί αγγλόφωνα έργα να παίξουν το έργο που έγραψα μαζί με τον Asa, είναι κωμωδία και θα σας γράψω περισσότερα όταν πλησιάζει ο καιρός να το ανεβάσουμε, το σκηνοθετώ εγώ και βέβαια θα έχει πολύ χαβαλέ. Προσπαθούμε να κλείσουμε το μεγάλο δημαρχιακό θέατρο η το κλασικό το σουηδικό θέατρο του Ελσίνκι! Αρχές Μαρτίου θα παρουσιάσουμε το τελικό κείμενο και στόχος είναι να κάνουμε την πρεμιέρα στις αρχές του Σεπτεμβρίου. Και ναι ...κράτησα ρόλο και για τον εαυτό μου! Παίζω τον ...Έλληνα μάγειρα που ποτέ δεν εμφανίζεται αλλά ουρλιάζει μέσα από την κουζίνα.

Τέλος κάποιοι πολύ αγαπημένοι φίλοι μου κάναν ένα καταπληκτικό δώρο για τη γιορτή μου, διαβάζοντας παλαιότερο post για το θέατρο που μιλούσα για το πως άκουγα θέατρο το 60 από το ραδιόφωνο μου κάνανε δώρο μια καταπληκτική συλλογή με CDs από το θέατρο της κυριακής και της Τετάρτης από την ελληνική ραδιοφωνία με αποδώσεις που καλύπτουν από Έλλη Λαμπέτη μέχρι Κατράκη!!! Ευχαριστώ πολύ και δημόσια!!!

Και για να μην το ξεχάσω ....ευχαριστώ και ένα πολύ συγκινητικό ...μπλογκοτηλεφώνημα από Θεσσαλονίκη!!! Κι αυτό ήταν καταπληκτικό δώρο!!!

***********************************

Οι φωτογραφίες τώρα, επιτέλους ήρθαν τα χιόνια και παγώνει η θάλασσα ...σιγά σιγα αλλά όπου να ’ναι θα αρχίσουμε να κάνουμε βόλτες πάνω στη παγωμένη θάλασσα!

Στη συνέχεια μικρές Lotta μαθαίνουν να ...κεντάνε!!! και τέλος το σήμα των Lotta με αρκετά ...μηνύματα!!!


Σχόλια

Ο χρήστης Derek είπε…
πότε θα με πας ρε να φάω με τον Κωσταντή?
5 μήνες έχεις που μου το έταξες!


anyway, κλασσικά αύριο δεν έχω μάθημα και θα έρθω μια βόλτα από την Pasila κάνε ένα τηλ. να πάμε για καφέ!
Ο χρήστης Unknown είπε…
Καλησπέρα από Αθήνα,
Τυχαία έπεσα πάνω στο blog σου και εντυπωσιάστηκα πραγματικά από το post σου! Έχω επισκεφτεί τη Φιλανδία 2 φορές (Δεκέμβρη 05 και Ιανουάριο 06!), καταφέρνοντας να φτάσω τη δεύτερη φορά μέχρι το Pieksamaki και μέχρι σήμερα επικοινωνώ με πολλούς/ες Φιλανδούς/ες φίλους/ες (όσο βέβαια μπορούν να επικοινωνήσουν οι ιδιοσυγκρασίες μας...)
Τρέφω ιδιαίτερα θετικά συναισθήματα για τη χώρα, παρότι η ιστορία της έχει μπόλικα μελανά σημεία και -σε αντίθεση με τη γυναίκα του φίλου σου...- έχω επαφή με τα φιλανδικά πολιτικά πράγματα μέσω...της άλλης άκρης του πολιτικού σπέκτρουμ, της Vasemmistoliito και της Νεολαίας της...Χαίρομαι πραγματικά που ανακάλυψα έναν εξαίρετο...Φιλανδολόγο! Θα τα ξαναπούμε σύντομα!
Όταν έχεις χρόνο "πέρνα μια βόλτα κι από μας": www.alterglobal.tk
Ο χρήστης Unknown είπε…
By the way,επειδή μόλις τώρα διάβασα και το παρακάτω post, στο οποίο αναφέρεσαι στις εκλογές του Μαρτίου, τα 2 παρακάτω sites ανήκουν στους 2 καλύτερους μου -εν Φιλανδία- φίλους, που τυχαίνει να είναι και...υποψήφιοι!
- www.saramo.net (στην υποσελίδα http://jussi.ehdolla.fi/3 θα δεις και μια ελληνική παρουσία ;-) )
- www.kirsi.ehdolla.fi
Ο χρήστης phivos είπε…
Και ενώ κι εσύ, όπως κι εγώ, κάτω από το βάρος της "λοιπής εργασίας", αραίωσες τις εμφανίσεις σου εδώ, εσύ τουλάχιστον, όταν εμφανίζεσαι, έχεις πράγματα να πεις...

Παρ'όλα αυτά, και χωρίς να θέλω να σε στεναχωρήσω, το πιο δυνατό σημείο στο γεμάτο post σου, βρήκα ότι ήταν το "huomio" της Δάφνης!

Μήπως θάπρεπε να την αφήσεις στο πόδι σου; Η καλύτερα, να τής ανοίξεις ένα δικό της blog;

¦D
Ο χρήστης ovi είπε…
Να σου πω Derek λίγη ψυχραιμία, το ξέρεις ότι αυτή τη περίοδο είμαι πολύ φορτωμένος!!! Όταν ελευθερωθώ θα σε πάρω τηλέφωνο.

Tervetuloa! alterglobal Η Φιλανδία είναι μια πανέμορφη χώρα και αξίζει όλοι να την επισκεφτούν. Όσο για τα μελανά σημεία της ιστορίας τους άρχισαν σιγά σιγά να τα ανακαλύπτουν και οι ίδιοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από μερικούς μήνες ανακαλυφθήκαν ομαδικοί τάφοι και αποκαλύφθηκε ότι υπήρχαν στρατόπεδα συγκέντρωσης με Ρώσους φυλακισμένους οι οποίοι σταδιακά εκτελέστηκαν. Πικρή ιστορία αλλά οι Φιλανδοί κάποια στιγμή αν θέλουν να αποκτήσουν ιστορική συνείδηση και οχι ένα τυφλό εθνικισμό που κυριαρχεί αυτή τη στιγμή πρέπει να αποδεχτούν και τα μελανά σημεία της ιστορίας τους όπως κάνανε και άλλα γειτονικά έθνη.

Αν διαβάσεις προηγούμενα post μου θα δεις ότι είμαι αρκετά μπλεγμένος με την πολιτική ζωή στη Φιλανδία και όσο για τον φίλο σου αν θέλει μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου και να έρθει στο ραδιοφωνικό μου πρόγραμμα. Από την 1η Φεβρουαρίου και μέχρι τις εκλογές θα έχουμε διάφορους καλεσμένους γιατί μην ξεχνάς υπάρχουν και πολλοί αγγλόφωνοι ψηφοφόροι στην Φιλανδία.
Ο χρήστης ovi είπε…
Τρυφερέ, phivos πρέπει να επικοινωνούμε πιο ...τακτικά! δουλειά πολύ αυτή τη περίοδο μιας και εχω ανοίξει πολλά μέτωπα.

Όσο για τη Δάφνη μας έχει πνίξει με τα huomio, και τώρα τελευταία κάνει huomio και ...η κούκλα της που μας ανακοίνωσε ότι δεν θέλει να βγάλουμε τη χριστουγεννιάτικη διακόσμηση από την κουζίνα!!! Έτσι εμείς έχουμε στη κουζίνα μας διάφορα λαμπάκια που αναβοσβήνουν και άγιο Βασιλιδες κρεμασμένους!!! :D
Ο χρήστης dodo είπε…
"Lotta, Lotta, θα αλλάξουνε τα φώτα"- κατά το "χέρι-χέρι με τον Καρατζαφέρη" :)

Και μη χειρότερα- χωρίς ομοιοκαταληξία...
Ο χρήστης trol είπε…
αν μας ενώνει πια η nokia τόσο πολύ...LOOOL

οκ μην κοιτάς που σχολιάζω μόνο τα έλαφρά'...λοττα είναι η μάχη? (me rolls eyes up)
Ο χρήστης ovi είπε…
Πολύ μου άρεσε το ...σλόγκαν dodos, δυστυχώς όμως η πραγματικότητα είναι σκληρή, τα τελευταία δυο χρόνια πολλοί νέοι κυκλοφορούν με μπλουζάκι στο μπλε χρώμα της φιλανδικής σημαίας που από μπροστά έχει το γνωστό ναζιστικό κράνος και γράφει από κάτω, τιμή στους ήρωες και από την πίσω έχει το χάρτη της Ρωσίας με ένα Φιλανδό στρατιώτη έτοιμο να πατήσει πάνω της και από κάτω γράφει, αν χρειαστεί θα ξαναμπούμε!!!

Η Φιλανδία δεν έχει ακριβώς εθνική ταυτότητα, την δημιουργεί και αυτό γιατί μέχρι την ανεξαρτησία υπήρχε μια άρχουσα τάξη σουηδόφωνη (δάσκαλοι, ιερείς, τσιφλικάδες, δημόσιοι υπάλληλοι) και προσκολλημένη στη Σουηδία και οι χωριάτες (η λέξη δεν είναι τυχαία και χρησιμοποιείται τακτικά σε φιλανδικά συγγράμματα) που μιλούσαν φιλανδικά. Και βέβαια υπήρχε και ο ορατός εχθρός που ήθελε να τους καταλάβει η Ρωσία, έτσι κυρίως γύρω από τον στρατηγό Manarheim άρχισε να γεννιέται ένας εθνικισμός που με το πόλεμο με τους Ρώσους και τις δολοφονίες των Φιλανδών αριστερών έγινε πολύ πιο έντονος. Φαντάσου ότι η μόνιμη απάντηση σε θέματα της περιόδου είναι, καλύτερα με τους Ναζί πάρα με τους Ρώσους και να γινόμασταν σαν την Εσθονία και όπως είπα και στο post, δυστυχώς η ιστορία τους δικαίωσε! Παράλληλα αναπτύχθηκε η ιδέα ότι είναι το κέντρο της γης, ότι είναι ο μόνος λαός που ξέρει τι σημαίνει κουράγιο, φιλότιμο, γενναιότητα που όλα συμπεριλαμβάνονται στη λέξη sisu που όπως και στην Ελλάδα με αντίστοιχες δεν μεταφράζεται άρα και είναι οι μόνοι που το έχουν. Τα τελευταία χρόνια όμως αρχίσανε να βγαίνουν εκτός Φιλανδίας και παράλληλα να έρχονται ξένοι να ζήσουν στη Φιλανδία μεταφέροντας το δικό τους sisu και έτσι ξαναγιγαντώθηκε ο εθνικισμός που και βέβαια πήρε και νέες διαστάσεις που τα αποτελέσματα πιθανώς να τα δούμε στις εκλογές που έρχονται.
Ο χρήστης ovi είπε…
Αν έβλεπες κι εσύ τόσο συχνά διαφημίσεις της Νοκια όπως βλέπω εγώ troll κάτι τέτοια θα σκεφτόσουν κι εσύ!! :D

Το όνομα βγήκε από το όνομα της ηρωίδας ενός ποιήματος του Runeberg, εθνικού ποιητή της Φιλανδίας, όπου ένας Φιλανδός στρατιώτης πηγαίνοντας στον πόλεμο πήρε μαζί του την γυναίκα του την Lotta ...για να τον φροντίζει και αυτός που στην πραγματικότητα ‘βάφτισε’ την οργάνωση ήταν στρατηγός Mannerheim που σε ένα λόγο του μετά τον εμφύλιο μιλούσε για το ρόλο των γυναικών στη σωτηρία της Φιλανδίας από τους ...κόκκινους!!! οι κόκκινοι βέβαια ήταν Φιλανδοί εργάτες και αγρότες που εμπνευσμένοι από τη ρωσική επανάσταση προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τους τσιφλικάδες και την σουηδόφωνη αριστοκρατία. Έτσι ήταν η Lotta η γυναίκα του στρατιώτη, στα σουηδικά Svard, μην ξεχνάμε ότι ο Mannerheim δεν μιλούσε φιλανδικά αλλά σουηδικά και ακόμα και για τις πιο απλές εντολές του προς το στράτευμα είχε ...μεταφραστή!!!
Ο χρήστης ovi είπε…
και κατι τελευταίο, από χτες χιονίζει συνέχεια και επιτέλους το έχει στρώσει για τα καλά. :D
Ο χρήστης dodo είπε…
"...ξαναγιγαντώθηκε ο εθνικισμός... τα αποτελέσματα πιθανώς να τα δούμε στις εκλογές που έρχονται".

Eδώ πήγαινε το "μη χειρότερα" τού προηγουμένου σχολίου μου!

Ο Runeberg δηλαδή έγραφε επίσης σουηδικά;
Εθνικός ποιητής με έργο στα φιλλανδικά υπάρχει;
Ο χρήστης tr0l είπε…
heh οράματα που έχουν οι άνθρωποι...
Ο χρήστης ovi είπε…
dodos από ότι φαίνεται τα χειρότερα είναι ήδη εδώ, τις τελευταίες μέρες βγαίνουν οι λίστες των υποψήφιων και παραδέχομαι ότι υπήρχαν μερικές εκπλήξεις που αγγίζαν τα όρια του ...σοκ!!! από την αριστερά στο συντηρητικό κόμμα και όταν λέμε συντηρητικό δεν εννοούμε ΝΔ αλλά Kokoomus - Καρατζαφέρης, το δε πράσινο κόμμα ανακοίνωσε τη σκέψη συνεργασίας με το Keskusta την αντίστοιχη ΝΔ που κουνιέται για κεντρώο κόμμα! Πράσινη υποψήφιος στις τελευταίες εκλογές και μαχητικό στέλεχος μεγάλης NGO μετακινήθηκε στο Kokoomus κάνοντας την καταπληκτική δήλωση, ήρθε η ώρα να βάλουμε λίγο ...πράσινο στο kokkomus. Σε άρθρο που έγραψα πριν από μέρες προσπάθησα να εξηγήσω ότι ακόμα και με τις καλύτερες προθέσεις, όσο πράσινο και να βάλλεις στο μαύρο ...χάνεται!!!

Jane e. πρέπει να μας δεις μέσα στο σπίτι να...μετακινούμαστε με πηδηματάκια σαν καγκουρό, γιατί το καλό καγκουρό έχει και ...μπαμπά καγκουρό!!!! :D

Δυστυχώς έχουν οράματα για τη δική μας ...ζωή mesecina troll!!!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αφού δε λέτε να το αφήσετε, ώρα για αντίλογο...

"Είστε κοινωνιολόγος κύριε Θάνο; Είστε, μήπως, ιστορικός; Πολύ ωραία τα γράφετε, αλλά να, αφ'υψηλού αδελφάκι μου και χωρίς πιθανότητα διόρθωσης από κανέναν...
Μήπως είστε καθηγητής τέλος πάντων. Τόσες πληροφορίες μαζεμένες, ούτε στο Google..."

Dr. Jekyll

"Εγώ πάλι, είμαι αθώος και αφελής, και πιστεύω αυτά που γράφετε, αλλά ταυτόχρονα θέλω να μάθω κάτι παραπάνω από εσάς που ξέρετε. Οπότε, πείτε μου κύριε Θάνο, αν δεν είστε επιστήμονας, πού βρήκατε τις πληροφορίες για το άρθρο σας; Δώστε μας κάποια ιστοσελίδα ή κάποιο άρθρο, κάτι θα υπάρχει στα αγγλικά.
Κι αν πάλι είναι στα φιλλανδικά, μην ανησυχείτε, εκτός από τους 280 Έλληνες της Φιλλανδίας που είναι σαν το φίλο σας τον Κωνσταντή, περήφανα καμάκια του Αιγαίου, κουτοπόνηροι (δως μου ένα υπουργείο και θα σου φτιάξω 'γω την Ελλάδα σε 3 μέρες!!!) και λοιποί τυχοδιώκτες, υπάρχουν και 30-40 μορφωμένοι που έχουν μάθει φιλλανδικά, σαν εσάς και μένα... Ελπίζω να με φωτίσετε και μένα κύριε Θάνο!"

Μr Hyde
Ο χρήστης Yannis H είπε…
Φινλανδοί: λαός με μεγάλη υπερηφάνεια για την καταγωγή και την ιστορία του και συγχρόνως, λαός με υψηλή πολιτική κουλτούρα. Οξύμωρο.

Θυμάμαι, φίλο Φινλανδό (Matti, τώρα δημοσιογράφος στην Aamulehti) που χωρίς να έχει κανένα πατριωτικό κόλλημα, βγήκε μαζί μου για μπύρες. Απρίλιο μήνα (έχει σημασία). Είχε στο πέτο του τη φινλανδική σημαία, του λέω βρε Matti, ξέρω ότι είσαι Φινλανδός – τι την έχεις εκεί; Μου απαντά ότι έμεινε από την ημέρα της Ανεξαρτησίας (τέλη Δεκεμβρίου). Και αρχίζει κάτι για πατέρες που πολέμησαν και εμείς (αυτοί) τώρα θα πρέπει να είναι υπερήφανοι, βλέπει ότι από τη μια μπαίνουν από την άλλη βγαίνουν και βγάζει τη σημαία.

Ναι, αλλά είπα ότι ο Matti δεν είναι κανένας Καρατζαφέρης, ούτε κανένας αγνώμων για θέματα εθνικισμού – ίσα-ίσα, το αντίθετο. Και έξυπνος είναι και ο ίδιος παντρεμένος με Ρωσίδα (και χρειάστηκε να υπερασπιστεί την επιλογή του απένταντι σε όσους σκέφτονται με στερεότυπα).

Πάει να πει, η Φινλανδία έχει ακόμα δρόμο να κάνει σε επίπεδο συμβόλων. Σε πολιτισμικό επίπεδο, νομίζω έχει κάνει πολλά (όχι ότι δεν χρειάζεται περισσότερα).

Για την ιστορία, δίνω και μια εικόνα του συμβόλου
από νόμισμα του Hame (νότια Φινλανδία) για να δείτε πόσο κοντά μπορεί να βρίσκονται τα ναζιστικά ή μυστικιστικά σύμβολα με τα εθνικά τους. Οι άνθρωποι ξύπνησαν ένα πρωί με ένα κράτος χωρίς ιστορία, χωρίς καλά-καλά γλώσσα και χωρίς αποδείξεις ότι υπήρχαν πριν ανακαλύψουν οι ίδιοι τον εαυτό τους. Με τη μεθοδολογία που τους διακρίνει (και τον φανατισμό, όταν επεισέρχονται τέτοια θέματα) μέσα σε λίγα χρόνια δημιούργησαν τη μεγαλύτερη συλλογή στον κόσμο σε folk αντικείμενα (κατσαρόλες, υφαντά, πέδιλα πάγου, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε). Πως είπε ο Γκαριμπάλντι «δημιουργήσαμε την Ιταλία τώρα πρέπει να δημιουργήσουμε τους Ιταλούς – όπου ‘Ιταλία’ βάλτε ‘Φινλανδία’ και ένα λαό έτοιμο να ομογενοποιηθεί. Απλώς χρειάζόταν στοιχεία.)

Θα σταματήσω εδώ. Για το τηλεφώνημα από Θεσσαλονίκη... ήταν ίδια χαρά για μένα.
Ο χρήστης ovi είπε…
Αγαπητέ κύριε στέφανος νάσος tervetuloa! Υπάρχει όσος χώρος θέλετε για αντίλογο και άλλωστε αφού ζείτε στο Ελσίνκι μπορείτε με μεγάλη ευκολία να βρείτε και τηλέφωνο και διεύθυνση – μη εξαιρετέου το email - για να τα πούμε κι από κοντά!!!

Η εμπειρίες που συνοδεύονται με την επαγγελματική απασχόληση που με υποχρεώνει να συμμετέχω και να παρατηρώ για μια δεκαετία νομίζω ότι μου δίνει κάποια στοιχεία περισσότερα από όσα το google, βέβαια αφού ζείτε στη Φιλανδία και γνωρίζετε φιλανδικά δεν θα έχετε πρόβλημα να κάνετε την ανάλογη έρευνα μόνος σας και φυσικά μια επίσκεψη σε βιβλιοπωλεία η βιβλιοθήκες όπως της Pasila που μπορείτε να βρείτε βιβλία στα φιλανδικά, αγγλικά, γερμανικά ακόμη και ελληνικά θα μπορούσε να σας λύσει απορίες. Προσωπικά σας συστήνω ανεπιφύλακτα σε επίπεδο λογοτεχνίας τα βιβλία του Vaino Linna και σε επίπεδο ιστορίας τις μελέτες των καθηγητών Osmo Jussila, Seppo Hantila και Jukka Nevakivi που μπορείτε να βρείτε με ευκολία στη βιβλιοθήκη του πανεπιστήμιου του Ελσίνκι.

Παρ΄επιπτοντως η ακαδημαϊκή μου εκπαίδευση καλύπτει τις απαιτήσεις σας ... και με το πάρα πάνω!!! Για τις Lotta υπάρχουν και ανάλογες πληροφορίες στη wikipedia και η άλλη πλευρά στο site του μουσείου των Lotta, http://www.lottamuseo.com/eng/eng_index.html

Δεν διαφωνώ ότι υπάρχουν καλοί και κακοί Έλληνες που ζουν στη Φιλανδία όπως υπάρχουν και καλοί και κακοί Φιλανδοί, όπως υπάρχουν καλοί και κακοί οτιδήποτε αλλά αυτό δεν είναι ένα blog αφιερωμένο στους Έλληνες που ζουν στη Φιλανδία και σας πληροφορώ ότι υπάρχουν περισσότεροι από 30-40 αξιόλογοι Έλληνες που ζουν εδώ και που τουλάχιστον εγώ εχω την τιμή να γνωρίζω, παράλληλα και όπως εχω αναφέρει και σε προηγούμενα post υπάρχουν Έλληνες που συμβάλανε στην ιστορία και την ανάπτυξη της Φιλανδίας από το 1917 και υστέρα. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί την ύπαρξη μεγάλου αριθμού ‘λοιπών τυχοδιωκτών’ και είμαι σίγουρος ότι ζώντας στη Φιλανδία έχετε έρθει ήδη σε επαφή με ανάλογο αριθμό και έχετε ακούσει ιστορίες για τις περιπέτειες της ελληνικής κοινότητας τα τελευταία 10 χρόνια.

Όσο για τον κωνσταντη μέσα στην αφέλεια του είναι ταυτόχρονα επικίνδυνος και ελκυστικός σαν ήρωας καρικατούρας.

Κλείνοντας, θα ήταν ευχαρίστηση μου να γνωριστούμε από κοντά και να έρθετε και στην εκπομπή για να συζητήσουμε για μουσική! :)
Ο χρήστης ovi είπε…
Yannis_h πολύ καλός μου φίλος ενώ είναι η απόλυτη μορφή αντιρατσισμού και εναντίον κάθε μορφής φασισμού δηλώνει μόνιμα ότι η Φιλανδία οφείλει πολλά στο Χίτλερ και θα έπρεπε να του έχουν κάνει άγαλμα στο κέντρο του Ελσίνκι. Όσο οξύμωρο και αν ακούγεται δεν μπορεί να δει με τίποτα τι έκανε ο Χίτλερ στην υπόλοιπη Ευρώπη, κατά κάποιο τρόπο σηκώνει τους ωμούς αδιάφορα πιστεύοντας ότι η επιβίωση της Φιλανδίας είναι πολύ πιο σημαντική από οτιδήποτε άλλο και αυτό είναι μια κοινή λογική μεταξύ των Φιλανδών όπως θυμάσαι.

Νομίζω ότι παίρνει πολύ χρόνο για να συνηθίζεις αυτή την αντιμετώπιση και παρ’ όλο ότι εγώ εχω αναπτύξει πια τη λογική live and let them live, υπάρχουν πάντα στιγμές που δεν αντέχω αυτή την αίσθηση του υπερβολικού εθνικισμού και ειδικά όταν προέρχεται από ανθρώπους που λογικά δεν θα έπρεπε να την επιδεικνύουν. Σήμερα πέρασα την μέρα μου στα γραφεία του keskusta όπου παραδέχομαι ότι σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές είδα μια αλλαγή που με τρόμαξε, ήταν η πρώτη φορά που γινόταν μια τόση μεγάλη αναφορά στους ξένους και αυτό σε μια χωρά που θεωρητικά δεν έχει το πρόβλημα που έχουν χώρες όπως η Σουηδία για παράδειγμα. Μάλλον περίμενα να επικεντρωθούν σε θέματα ανεργίας, υγείας κλπ αλλά από ότι φαίνεται έχουν ήδη αποδεχτεί την συγκατοίκηση με τους άλλους κι έτσι θα αναλωθούν σε θέματα μετανάστευσης.

Όσο για τα folk αντικείμενα με έκανες να γελάσω γιατί το μόνο που έπρεπε να κάνω ήταν ...να κοιτάξω γύρω μου. Η γυναίκα μου αν και έχει ζήσει πολλά χρόνια εκτός Φιλανδίας και δεν θα χαρακτηριζόταν ποτέ παραδοσιακή Φιλανδή έχει μαζέψει ...λίγο από όλα!!! ;)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες για μελέτη.

Προφανώς δεν περίμενα οδηγίες για ιστοσελίδες στο google.

Απλώς με ενόχλησε το ύφος του άρθρου σας, όταν 1. με ευκολία καταδικάζετε επιλογές ενός ολόκληρου λαού, 2. αναφέρεστε σε προβλήματα νεοεθνικισμού και νεοφασισμού ενώ αυτά είναι (και ήταν εδώ και 2-3 δεκαετίες) υπαρκτά στην Κεντρική Ευρώπη σε σοβαρό βαθμό -εδώ όχι μόνο καθυστέρησαν να φτάσουν αλλά και μάλλον προς αστεία μου φαίνονται (perussuomalaiset etc) σε σύγκριση με παρελάσεις νεοναζιστών στη Γερμανία για παράδειγμα... 3. κατηγορείτε επίσης μια οργάνωση που στήριξε στην ουσία μια ολόκληρη χώρα (αχανής με μικρό πληθυσμό) να επιζήσει από τον πόλεμο. Γι'αυτό η παράκληση προς πηγές.

Βεβαίως, αναγνωρίζω το γεγονός, ότι υπαρκτά προβλήματα μπορεί να μην έχουν υποπέσει στην αντίληψη μου για κάποιους λόγους: 1. κατ'αρχήν λόγω του χώρου στον οποίο κινούμαι -που είναι σαφέστατα διεθνής χωρίς σύνορα εδώ και 2-3 δεκαετίες, 2. λόγω της ανοιχτής απόχρωσης του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών μου... 3. λόγω της ανάγνωσης μόνο Φιλλανδικών εφημερίδω πλέον...

Για τους συμπατριώτες μας εδώ ΔΕΝ ξέρω ιστορίες όπως αναφέρατε. Έκανα 6ετία στη Γερμανία πριν το Ελσίνκι, και έχω χάσει κάθε ενδιαφέρον για Έλληνες τους εξωτερικού... Εκεί έμαθα να ανοίγομαι και με τους ντόπιους, γιατί αλλιώς -κάνοντας παρέα με συμπατριώτες- δε θα μάθω ποτέ και τίποτα για το -εκάστοτε- μέρος που βρίσκομαι.

Γιάννη: έχω την εντύπωση -ας με διορθώσει ο κος Θάνος αν κάνω λάθος- ότι οι Φιλλανδοί είναι από τους πιο ομογενοποιημένους και "καθαρούς" λαούς της Ευρώπης, με όλα τα προβλήματα που αυτό συνεπάγεται για τον ίδιο το λαό (μη ανάμειξη, παραμονή αδύναμων στοιχείων της φυλής, μονοτονία κλπ).

Τα φασιστικά σύμβολα, τέλος, την χρήση των οποίων καταδικάζετε, έγιναν ΤΕΤΟΙΑ πολύ πρόσφατα σε σύγκριση με την προέλευσή τους. (πχ. η ιερότητα του αγκυλωτού σταυρού σε ινδουισμό, βουδισμό και άλλες μικρότερες Ασιατικές θρησκείες). ΜΗΝ εννοηθεί ότι ευνοώ τη χρήση του, αλλά η επιλογή των άλλων είναι σεβαστή νομίζω... ειδικότερα όταν εισβάλλει στο κράτος σου η μεγαλύτερη πολεμική μηχανή εκείνης της εποχής.
Ο χρήστης ovi είπε…
Για να δούμε, το comment το πήρα περισσότερο με χιούμορ καταλαβαίνοντας ότι ζεις σε ένα προστατευμένο περιβάλλον (θα επανέλθω σε αυτό) παρά στα σοβαρά, παρά τη σοβαρότητα του ύφους της απάντησης μου. Το μόνο σημείο που πραγματικά με ενόχλησε στο comment σου ήταν η αναφορά στους ’30-40 μορφωμένους’ που ζουν στη Φιλανδία και που κρύβει μια ανάγκη προσωπικής διαφοροποίησης από ...ποιους; προσωπικά και στα σχεδόν τριάντα χρόνια επαγγελματικής πορείας εχω γνωρίσει πολλούς που τα χαρτιά τους ήταν απλά για να διακοσμούν τον τοίχο και το εγώ τους γιατί κατά τα άλλα ήταν ότι χειρότερο.

Αλλά ας επανέλθουμε στο προστατευμένο περιβάλλον, όπως έχει πει και ο Yannis_h στο παρελθόν, για να γνωρίσεις μια χώρα και ειδικά τη Φιλανδία που δεν σου αποκαλύπτεται πρέπει να ζήσεις τουλάχιστον 3 χρόνια και εγώ εχω την τιμή να ζω σε αυτή τη χώρα πάνω από δεκαετία σαν μόνιμος κάτοικος και σαν επισκέπτης μια εξαετία πριν. Η ζωή μου εδώ δεν συμπεριλαμβάνει σπουδές κλπ μιας και ήρθα σε αυτή τη χώρα από επιλογή και σε μεγάλη ηλικία έχοντας ήδη κάνει την επαγγελματική μου πορεία, αντικειμενικά πετυχημένη με σκοπό να ασχοληθώ με αυτά που εγώ αγαπώ. Δεν θα έκανα ποτέ αυτή την επιλογή λοιπόν αν δεν αγαπούσα αυτή τη χώρα και θα σε συμβούλευα να ανατρέξεις σε προηγούμενα post η ευχαρίστως να σου στείλω άρθρα μου σε φιλανδικά, γερμανικά, αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά έντυπα που δείχνουν την έντονη αγάπη μου στη Φιλανδία. Για κανέναν λόγο λοιπόν αυτό το blog δεν δημιουργήθηκε για να ΄καταδικάσει΄ μια χώρα και τις επιλογές ενός λαού.

Παράλληλα για εμάς που μεγαλώσαμε στη δικτατορία ξέρουμε καλά και από πρωτο χέρι τι σημαίνει διαστρέβλωση της ιστορίας και πολύ περισσότερο ‘εθνική διαπαιδαγώγηση’ και πιστεύω ότι ένας λαός πρέπει να μαθαίνει τη αλήθεια όσο πικρή και αν είναι αυτή, άρα η αναφορά σε μια ιστορική αλήθεια όπως ο ρόλος των Lotta μακριά από την ωραιοποίηση που θέλει να του δώσει ένα μέρος του φιλανδικού λαού είναι γνωστή καταγεγραμμένη και υπαρκτή. Και για να αναφέρω ένα παράδειγμα από την ελληνική ιστορία η ύπαρξη των ναυτοπροσκόπων ήταν σαν αρχή αθώα κάτι σαν προσκόπους που θα πήγαιναν στη θάλασσα και θα μάθαιναν να κάνουν ναυτικούς κόμπους, στην πραγματικότητα υπηρετούσαν σαν νεολαία του Παπαδοπούλου στα πρότυπα της ιταλικής φασιστικής νεολαίας με ότι σημαίνει αυτό, και υπάρχουν και άλλα παρόμοια πικρά παραδείγματα στην ελληνική ιστορία. Το ότι ήταν επιλογές ενός ολοκλήρου λαού θα σε προέτρεπα να το επανεξετάσεις και να μάθεις πως πνιγήκανε οι όποιες αντιδράσεις στο Tampere ή το Kuopio, και πάλι υπάρχουν ιστορικά στοιχεία. Είναι σαν να λες σε ελληνικά δεδομένα ότι η αποδοχή μεταπολεμικά του ασφαλίτη πρώην ΕΔΕΣιτη ήταν επιλογή ολοκλήρου του ελληνικού λαού και οχι αυτών που είχαν καταφέρει να κυριαρχήσουν πνίγοντας την οποία αντίδραση με εξορίες και φυλακίσεις. Παρόμοια γεγονότα συνέβησαν και στην Φιλανδία χωρίς την απαραίτητη δικτατορία και μπορείς με ευκολία να βρεις στοιχεία ακόμα και στα archives της Helsinki Sanomat με σχετικό φωτογραφικό υλικό που πιθανώς να σε σοκάρει.

Σύμφωνα με μελέτη του καθηγητού Jukka Nevakivi είναι εκατοντάδες οι Φιλανδοί μη ‘λευκοί’ που εκτελέστηκαν κατά και μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Προσοχή έγραψα ‘μη λευκοί’ και οχι κόκκινοι γιατί μια περαιτέρω μελέτη θα σου δείξει ότι αυτοί που αντιδράσανε στον Mannerheim δεν ήταν απαραίτητα και μόνο οι κομουνιστές. Πολλά από αυτά τα στοιχεία δεν έχουν δοθεί επίσημα στον φιλανδικό λαό και λογοκρίνονται από το φιλανδικό υπουργείο εσωτερικών και εξωτερικών με τη δικαιολογία εθνικής ασφάλειας. Το βιβλίο του ανωτέρω καθηγητή έχει εκδοθεί στον Καναδά. Άλλο βιβλίο που μιλούσε για το διωγμό των εβραίων στη Φιλανδία από εβραία Φιλανδή έχει απαγορευτεί και μετά από επέμβαση του εβραϊκού διεθνούς συμβουλίου οι Φιλανδοί υποχρεωθήκαν να παραδεχτούν τον ρόλο τους και ανάγειραν μικρό άγαλμα στο λιμάνι του Sornainen. Αλλά φαντάζομαι κανένας Φιλανδός δεν θα σου το έχει πει και πολύ σπάνια κάποιος θα το παραδεχτεί απεναντίας θα μάθεις πόσο περήφανοι είναι γιατί δεν σκοτώσαν ούτε ένα ...εβραίο! Εκεί αρχίζει να έγκειται το προστατευμένο περιβάλλον. Η πανεπιστημιακή (όταν πρόκειται για μια μουσική ακαδημία επιβάλλεται) ζωή σε οποιαδήποτε χώρα έχει όλα τα στοιχεία ελευθερίας, αποδοχής και ανταλλαγής ιδεών. Η ζωή έξω από το πανεπιστήμιο είναι λίγο διαφορετική και είδες ήδη κάποιο δείγμα σε μια στάση λεωφορείου. Υπάρχει Φιλανδός καθηγητής ιστορίας που εκδιώχτηκε και υποχρεώθηκε αυτή τη στιγμή να ζει και να διδάσκει στη Αγια Πετρούπολη γιατί στις διδασκαλίες αναφερόταν συχνά σε παρόμοια γεγονότα, η δε εργασία του απαγορεύτηκε να εκδοθεί στη Φιλανδία παρ’ όλο ότι υπάρχει στα σουηδικά. Θα μπορούσα να συνεχίσω με σειρά παραδείγματα και εχω αυτό το δικαίωμα σε μια χώρα που είμαι ενεργό μέλος της κοινωνίας της, φορολογούμενος και ψηφοφόρος.

Στη δεύτερη σημείωση, αποφεύγω να συγκρίνω την Φιλανδία και όπως εχω τονίσει και σε προηγούμενα post για να καταλάβεις την Φιλανδία ακόμα και αυτό το εκπαιδευτικό της σύστημα θα πρέπει να έχεις γνώση η αντίληψη των κοινωνικών, ιστορικών και κλιματολογικών συνθηκών. Και θα μου επιτρέψεις το ένα από τα πτυχία μου να με κάνει σχετικό. Παρ’ επιπτοντως η ανωτάτη μορφή αυτού του πτυχίου από γνωστό αγγλοσαξονικό πανεπιστήμιο με κάνει ...μορφωμένο και έγκριτο και οχι η έρευνα και η παρατήρηση; Για να συνεχίσω όμως, όπως παρατήρησα στο blog σου σε εντυπωσίασε η ρατσιστική παράσταση σε μια στάση λεωφορείου με θύμα ένα έγχρωμο αλλά εγώ αρθρογραφώ και ερευνώ την υπόθεση ρατσισμός την τελευταία δεκαετία μέσα στις κοινωνίες των σομαλων και στο χώρο που ζουν οι περισσότεροι μετανάστες στο ανατολικό Ελσίνκι. Ο ρατσισμός δεν είναι καινούργιο φαινόμενο στη Φιλανδία, υπήρχε και πριν από 20 και 30 χρόνια απλά σήμερα οι ξένοι από μερικές εκατοντάδες γίναν αρκετές χιλιάδες και ανάλογα μεγαλώσανε και τα δείγματα ρατσισμού.

Τέλος το ότι η ύπαρξη και συνέχεια των Lotta απαγορεύτηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις μετά το τέλος του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου θα έπρεπε να σου λέει κάτι και να είσαι σίγουρος ότι οι ρώσοι δεν το απαγορεύσαν από καπρίτσιο αλλά μετά από συνεννόηση με τους συμμάχους. Στοιχεία μπορείς να βρεις στα απομνημονεύματα της Rozanne L. Ridgway τέως συμβούλου σε θέματα εξωτερικών του Αμερικάνου προέδρου Κάρτερ και πρέσβη των ΗΠΑ στη Φιλανδία στις αρχές της δεκαετίας του 70.

Για τους ορούς «πιο ομογενοποιημένους και "καθαρούς" λαούς της Ευρώπης» πάλι θα πρέπει να ανατρέξεις σε ιστορικά στοιχεία και στατιστικές μετανάστευσης ώστε να καταλάβεις την σημειολογία της αναφοράς σου αν και ο ορισμός με ...ενοχλεί!

Τέλος για τα φασιστικά σύμβολα αν διαβάσεις το post μου θα δεις ότι ο ίδιος μιλάω για την αλλαγή στόχων και προσαρμογή στις νέες συνθήκες που όριζε ο Mannerheim και η υιοθέτηση του συμβόλου έγινε το 1938, οπότε δεν ήταν αναφορά στο σανσκριτικό σύμβολο αλλά άμεση αναφορά στο σύγχρονο πρότυπο. Και βέβαια στο τέλος του comment υπάρχει η σημείωση «...αλλά η επιλογή των άλλων είναι σεβαστή νομίζω... ειδικότερα όταν εισβάλλει στο κράτος σου η μεγαλύτερη πολεμική μηχανή εκείνης της εποχής.» και όπως και εγώ αναφέρω και στο post και στα comments η ιστορία δικαίωσε την επιλογή τους.
Ο χρήστης ovi είπε…
Όσον αφορά τον ‘αμυντικό πόλεμο’ εδώ μάλλον θα πρέπει να ανατρέξεις σε στοιχεία από την άλλη πλευρά. Το πιθανότερο είναι να έμαθες ότι οι ναζί κάψανε την Λαπωνία και την απόλυτη καταστροφή του Rovaniemi , υπάρχει όμως κάτι που οι περισσότεροι Φιλανδοί ξεχνάνε να μνημονεύσουν, πρωτο ότι από το 1938 υπήρχαν Γερμανοί ‘σύμβουλοι’ στον φιλανδικό στρατό, ο εξοπλισμός του φιλανδικού στρατού γινόταν καθαρά από τη Γερμανία και μεταξύ 1939 και 1943 υπήρχαν μεραρχίες του γερμανικού στρατού στη Λαπωνία. Η Ρωσία αδιάφορα του μεγέθους της έπρεπε κάπως να προστατευτεί και να προστατεύσει τα νότα της από ένα ορατό εχθρό που παρά τη συμφωνία Μολότοφ σχεδίαζε την εισβολή. Η ήττα στη Φιλανδία στοίχησε ακριβά στη Ρωσία οχι μόνο γιατί την αποδυνάμωσε αλλά και γιατί οι Φιλανδοί επιτέθηκαν στη Ρωσία με τη δικαιολογία της φιλανδικής μειονότητας στην Καρέλια με την επιχείρηση Μπαρμπαρόσα. Δεν θα αναφερθώ στο θέμα μειονότητας και απελευθέρωσης μιας και είναι θέμα που και αυτή τη στιγμή πονάει ακόμα και την Ελλάδα! Παράλληλα τα ναζιστικά στρατεύματα απασχολούσαν μεγάλο αριθμό ρωσικών στρατευμάτων στη Λαπωνία.

Με την επιχείρηση Μπαρμπαρόσα οι Φιλανδοί κατάλαβαν την Καρέλια και φτάσαν μέχρι την λίμνη Λαντόγκα βοηθώντας την πολιορκία της Αγίας Πετρούπολης με ότι σήμαινε αυτό. Βλέπεις λοιπόν και οι ρώσοι μιλάνε για ...αμυντικό πόλεμο!

Και μια ακόμα σημείωση, λείπω πάρα πολλά χρόνια από την Ελλάδα και από επιλογή δεν γυρνάω ούτε για διακοπές αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θεωρώ τον εαυτό μου Έλληνα και παρ’ όλο το ανοιχτό του χρώματος μου (αν και είναι λευκό πια) και το ανοιχτό των ματιών μου δεν αρνήθηκα ποτέ να συναντήσω η να γνωρίσω Έλληνα, το αν συνέχισα την γνωριμία δεν έχει να κάνει με την εθνικότητα αλλά με τον χαρακτήρα. Και ναι μεν στη Φιλανδία όπως και παλαιότερα σε άλλες χώρες αποφεύγω τα ελληνικά στέκια για ευνόητους λόγους γνωρίζω Έλληνες πολύ αξιόλογους συμπεριλαμβανομένου και ενός καταπληκτικού Έλληνα ιδιόμορφου συνθέτη που γνώρισα πριν από μια βδομάδα στο πάρτι για την έκδοση του καινούργιου περιοδικού του Ovi project.
Ο χρήστης Yannis H είπε…
Η συζήτηση βλέπω άναψε. Να πω ότι εδώ παίζουμε με το οξύμωρο, το παράδοξο (που υπάρχει σε κάθε έθνος). Κάθε κράτος βλέπει ένα θέμα από μια μεριά, ένα άλλο από την αντίθετη της πρώτης (χωρίς να καταλαβαίνει την έλλειψη συνέπειας), εάν το αποτέλεσμα το δικαιώνει και το κάνει να νιώθει καλά με τον εαυτό του.

Για παράδειγμα, αυτό το ‘τρεις δυτικές πρωτεύουσες δεν κατελήφθησαν ποτέ, το Λονδίνο, η Ουάσιγκτον και το Ελσίνκι’. Για κάτσε ρε φίλε, όσον αφορά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, να καταληφθούν από ποιον; ΟΚ, το Λονδίνο και η Ουάσιγκτον δεν κατελήφθησαν από τους Γερμανούς – αλλά η Φινλανδία ήταν σύμμαχος των Γερμανών. Για δικούς τους λόγους δεν κατέβηκαν στο Ελσίνκι και έκαψαν μόνο τη Λαπωνία (οπισθοχωρούσαν και ήθελαν να κόψουν τον ανεφοδιασμό αυτών που τους καταδίωκαν). Η Φινλανδία θα έπρεπε να καταληφθεί από τους Άγγλους (η Αγγλία τους είχε κηρύξει πόλεμο) όχι από τους Γερμανούς. Όπως οι Γερμανοί δεν κατέλαβαν και τη Ρώμη.

Πολλά λόγια, ένα το νόημα: υπάρχει παραδοξότητα, παραποίηση της αλήθειας και της λογικής στα εθνικά συναισθήματα – και σαν Έλληνες που μπορούμε να δούμε το δικό μας έθνος από κάποια απόσταση, αυτό το γνωρίζουμε καλά.

Άλλο οξύμωρο, ειδικό της Φινλανδίας, είναι το ότι από τη μια φυσικά δέχονται πως ζούνε στις χειρότερες κλιματολογικές συνθήκες, από την άλλη πιστεύουν πως μόνο αυτοί θα τα κατάφερναν εκεί, και από την άλλη, λένε πως το γεννηθείς στη Φινλανδία είναι σαν να κερδίζεις τον πρώτο αριθμό του Λόττο. Βάλτε τα όλα αυτά μαζί, δεν είναι το απόλυτο οξύμωρο; Είναι ο τέλειος μαζοχισμός – δείρε με να σ’ ευχαριστώ από την καρδιά μου!

Τρίτον, όσον αφορά την ομογενοποίηση: δεν είναι λυμένο πρόβλημα, υπάρχουν εσωτερικές αντιφάσεις, με κυριότερο αυτό των Σουηδόφωνων Φινλανδών. Η πρώην γυναίκα μου ήταν από Σουηδόφωνη μητέρα και άκουσα αρκετά δυσάρεστες ιστορίες για το πως τους φερόταν. Και αργότερα, το κορίτσι του κολλητού μου στη Φινλανδία, επίσης Σουηδόφωνη, ενώ μιλούσαμε για κάποια προβλήματα με τους ξένους εκεί, μου είχε πει ότι ίσως οι Σουηδόφωνοι είναι αυτοί που μπορούν να τα καταλάβουν καλύτερα, αρκετές φορές η ίδια ένιωσε ξένη στο κράτος της.

Τέταρτον… θα γίνει σεντόνι – ήδη είχα δυσκολίες να καταλάβω το main point του Ovi στα δυο του μηνύματα. Οπότε, ας αναμένω.
Ο χρήστης ovi είπε…
Yannis_h απάντησες ήδη σε αρκετά που εγώ προσπάθησα να αποφύγω μη θέλοντας να επεκταθώ σε άλλες χώρες και λεπτομέρειες γιατί τότε δεν θα μας έφτανε ένα blog.

Είναι δύσκολο να εξηγήσεις σε κάποιον που ζει λίγο καιρό αυτό που έζησες, ανακάλυψες και μελέτησες στη πορεία ετών μιας και η Φιλανδία δεν είναι και η πιο ανοιχτή χώρα όσο αφορά τα συγκεκριμένα θέματα. Αυτό που προσπάθησα να του πω είναι ότι ας ερευνήσει λίγο και μην σταματάει στις πληροφορίες που του δίνουν οι γύρω του (και αυτοί δεν φταίνε, έτσι μάθανε)

Για το θέμα των σουηδόφωνων Φιλανδών έχεις απεριόριστο δίκιο και δεν θέλω να παραπέμψω σε μια σειρά από άρθρα που γράφτηκαν στο Ovi για το θέμα και ανάψανε μια συζήτηση που έφτασε μέχρι τα φιλανδικά μέσα αλλά κάτι που έζησε πολύ φίλη και βουλευτής του σουηδοφώνου κόμματος, η Eva Biaudet. Πριν από δυο χρόνια όταν ήρθε η ώρα να μιλήσει στη φιλανδική βουλή για κάποιο θέμα ημερησίας διατάξεως μια ομάδα του συντηρητικού κόμματος άρχιζε να φωνάζει, πήγαινε στη πατρίδα σου τη Σουηδία!!!

Και μιας και μιλάμε για τέως γυναίκες, η δίκια μου, αγγλίδα δεν μπόρεσε ποτέ να καταλάβει γιατί δεν ήθελα να μείνω στην Ελλάδα που είναι ο παράδεισος, παραλίες, καλός καιρός και φρούτα παντού με γραφικά ταβερνάκια και φιλόξενους ανθρώπους!!! Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η Ελλάδα δεν είναι όλα αυτά απλά είναι και όλα τα άλλα όπου μέσα στις προστατευμένες περιόδους που ερχόταν στην Ελλάδα δεν μπορούσε να τα δει!!!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Κατ'αρχήν, επειδή ο γραπτός μου λόγος, ποτέ δεν ήταν το δυνατό μου σημείο, να επαναλάβω το βασικό νόημα του προηγούμενου μου σχολίου: με ενόχλησε το ύφος σας, κι όχι απαραίτητα το περιεχόμενο του άρθρου.

Έπειτα:
"Το μόνο σημείο που πραγματικά με ενόχλησε στο comment σου ήταν η αναφορά στους ’30-40 μορφωμένους’ που ζουν στη Φιλανδία και που κρύβει μια ανάγκη προσωπικής διαφοροποίησης από ...ποιους; προσωπικά και στα σχεδόν τριάντα χρόνια επαγγελματικής πορείας εχω γνωρίσει πολλούς που τα χαρτιά τους ήταν απλά για να διακοσμούν τον τοίχο και το εγώ τους γιατί κατά τα άλλα ήταν ότι χειρότερο."

Και πάλι δεν εκφράστηκα σωστά: δε μ'ενδιαφέρουν τα χαρτιά κανενός. Αναφέρθηκα σε μόρφωση και όχι σε χαρτιά. Η πλειονότητα των αξιόλογων Ελλήνων στο εξωτερικό αποφεύγει να ασχολείται με την "Ελληνική κοινότητα". Οπότε, είναι και πιο δύσκολο να γνωρίσει κανείς εκείνους τους αξιόλογους -είτε 40, είτε 1000+ πχ στη Γερμανία- εφ'όσον δε συχνάζουν -κυριολεκτικά ή μεταφορικά- στα στέκια των συμπατριωτών.
'Οπως φαίνεται κι από το επόμενο σας σχόλιο συμφωνούμε:
"Και ναι μεν στη Φιλανδία όπως και παλαιότερα σε άλλες χώρες αποφεύγω τα ελληνικά στέκια για ευνόητους λόγους"

Επί προσωπικού, επιτρέψτε μου να πω, ότι έχω κλείσει 3ετία στο Ελσίνκι εδώ κι αρκετά χρόνια. Άλλωστε, δε γνωρίζω πολλούς ξένους που μάθαν σωστά φιλλανδικά σε λιγότερο από τρία χρόνια...

Για το ρατσιστικό φαινόμενο: δε με παραξένεψε ότι έγινε. Εδώ ζω και γι'αυτά ακούω κάθε μέρα. Απλώς το όλο σκηνικό ήταν ασυνήθιστο.

Για το σταυρό των Λοττα. Νόμιζα, τουλάχιστον αυτό ήξερα, ότι το σχεδίασε ο Wasström το 1921.

Για τέως σύζυγο δε μπορώ να γράψω.
Ούτε για δικτατορίες.

Για τους εβραίους, να σε παραπέμψω στο blog του Νίκου Δήμου doncat2.blogspot.com όπου μόλις προχτές άναψε συζήτηση για το αν οι Θεσσαλονικείς κατέδωσαν τους Εβραίους της πόλης τους στους Γερμανούς. Και οι μεν, και οι δε, είχαν επιχειρήματα, τα οποία κάθε λογικός και προσωπικά ανεπηρέαστος αναγνώστης μπορεί να δεχθεί ως σωστά. Κατέληξα στο συμπέρασμα: αλίμονο σ'αυτούς που βρέθηκαν στο λάθος μέρος στη λάθος στιγμή (Εβραίοι τε και Έλληνες Θεσσαλονικείς). (κι εν πάσει περιπτώσει, όπως και στη δικτατορία, αν δεν έχεις ζήσει από κοντά είναι πολύ εύκολο να πάρεις θέση... γι'αυτά τουλάχιστον τα ζητήματα απέχω...)

Περί εμφυλίου ο λόγος: τα στοιχεία σου λένε ότι έχεις δίκιο. Πάλι με λογική και χωρίς να με αφορά προσωπικά, έχω την εντύπωση ότι απ'οποιοδήποτε εμφύλιο πόλεμο κανένα έθνος δε βγήκε κερδισμένο, κι ούτε βέβαια μία από τις δύο πλευρές που μπορεί να τον κέρδισε. (εμείς ακόμα τρωγόμαστε...)

Ο αμυντικός πόλεμος: αναφέρομαι στον πρώτο (γνωστό ως πόλεμο του χειμώνα) όπου η Σοβιετική Ένωση επιτέθηκε στη Φιλλανδία το 1939. Αν δεν κάνω κι εκεί λάθος, επιτέθηκαν μαζικά... Έπειτα από αυτόν και με το προηγούμενο παρελθόν (19ος αιώνας) έκαναν κι οι Φιλλανδοί μια επίθεση στη Λαντόγκα... που κράτησε μέχρι που τους κήρυξε τον πόλεμο η Μεγ. Βρεταννία.

Έπειτα:
"Στη δεύτερη σημείωση, αποφεύγω να συγκρίνω την Φιλανδία και όπως εχω τονίσει και σε προηγούμενα post για να καταλάβεις την Φιλανδία ακόμα και αυτό το εκπαιδευτικό της σύστημα θα πρέπει να έχεις γνώση η αντίληψη των κοινωνικών, ιστορικών και κλιματολογικών συνθηκών."

.....
(ερμηνεία μου: άλλες χώρες δεν έχουν ιδιαιτερότητες -ωσάν να είναι η Ευρώπη γεμάτη από συνειδητοποιημένα έθνη- είτε εγώ δεν έχω γνώση... δεκτό.)

"Για τους ορούς «πιο ομογενοποιημένους και "καθαρούς" λαούς της Ευρώπης» πάλι θα πρέπει να ανατρέξεις σε ιστορικά στοιχεία και στατιστικές μετανάστευσης ώστε να καταλάβεις την σημειολογία της αναφοράς σου αν και ο ορισμός με ...ενοχλεί!"

Μπορεί να σας ενοχλεί. Γιατί όμως; Δεν εννοώ ότι είναι κάποιο δείγμα ανωτερότητας... ίσα-ίσα το αντίθετο.

Για τους σουηδόφωνους (καταπιεσμένοι κι αυτοί, τύφλα οι Αλβανοί στην Ελλάδα): ευχαρίστως πάντως θα αντάλλαζαν θέση μαζί τους οι Σομαλοί.

Να κλείσω: η ιστορία για κάποιους βρίσκεται σε γραμμική κίνηση και για άλλους σε κυκλική (επαναλαμβάνεται δηλαδή). Κάτι έχει προηγηθεί μεταξύ Ρώσων και Φιλλανδών -νομίζω αναμφισβήτητα. Ξεχνώντας τα, μάλλον κατηγορούμε άδικα. Ούτως ή άλλως ο Φιλλανδο-γερμανικός πόλεμος έδειξε ότι οι Φιλλανδοί μάλλον με τον εαυτό τους ήταν και με κανέναν άλλο.

Ευχαριστώ για τη προστασία που αποδίδετε στους γύρω μου. Θα ήμουν ευτυχής να την έχω.

Επίσης σας ευχαριστώ για την πρόσκληση στο σταθμό(παράλειψή μου στο προηγούμενο σχόλιο).
Ο χρήστης Yannis H είπε…
Νάσσο, σε ό,τι με αφορά: μίλησες για ομογενοποιημένο λαό, γι’ αυτό και μίλησα για τους Σουηδόφωνους Φινλανδούς και όχι για Σομαλούς. Όπως εάν μιλούσαμε για ομογενοποιημένο ελληνικό έθνος, θα αναφερόμασταν στους Έλληνες μουσουλμάνους (Τουρκικής καταγωγής), όχι στους Πακιστανούς μετανάστες.

Πέρα από αυτά, νομίζω ότι μοιάζετε σαν να σηκωθήκατε με το λάθος πόδι. Δηλαδή, αυτό και αν είναι απόδειξη ότι αν έχεις δυο Έλληνες έχεις δύο κόμματα, εάν έχεις τρεις έχεις επανάσταση!

Cool!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί Ελληνικής κοινότητας στη Φινλανδία ...ξανά!

Διάλειμμα με χιόνι

Κασσελάκιος ο λόγος