Κυριακή του Πάσχα!

Η θερμοκρασία έξω είναι στους -12 βαθμούς, παγωνιά και τα πάντα είναι στρωμένα με χιόνι. Λίγες ώρες πριν τελειώσει η Κυριακή του Πάσχα και τα πάντα θυμίζουν Χριστούγεννα, ειδικά μιας και τα Χριστούγεννα δεν χιόνισε καθόλου.

Το Πάσχα στη Φιλανδία δεν θυμίζει με τίποτα Ελλάδα και ακόμα και η γυναίκα μου λέει ότι το Πάσχα αξίζει να το ζεις μόνο στην Ελλάδα. Ακόμα και τα Πάσχα που έχω ζήσει στην Αγγλία ήταν πιο ζωντανά από αυτά της Φιλανδίας. Φυσικά υπάρχουν Πασχαλινά έθιμα, ένα ανακάτωμα Χριστιανισμού με παγανιστικά έθιμα, μην ξεχνάτε ότι οι Φινλανδοί γνώρισαν τον Χριστιανισμό τον Χριστιανισμό τον 16ο αιώνα!

Το Πάσχα εδώ είναι κλειστά οικογενειακό και το μόνο που υπάρχει από τα Χριστιανικά έθιμα είναι κάτι σχετικά πρόσφατο, έχει γύρω στα 15 χρόνια ζωή, το Μεγάλο Σάββατο γίνεται αναπαράσταση της Σταύρωσης στα σκαλοπάτια του καθεδρικού ναού μια ουσιαστικά προσεγμένη παράσταση από επαγγελματίες ηθοποιούς. Παρ' όλο το κρύο οι συγκεντρωμένοι πρέπει να ήταν γύρω στις δυο τρεις χιλιάδες, και στη συνέχεια μοιράστηκαν σε όσα παμπ είναι ακόμα ανοιχτά, μαγειρίτσα και πυροτεχνήματα δεν υπήρχαν! Η Κυριακή του Πάσχα όπως είπα και παραπάνω είναι κλειστά οικογενειακή μέρα και η γαστρονομική σπεσιαλιτέ είναι το “μάμμι” Mämmi (Είπαμε στα Φιλανδικά δεν υπάρχουν γένη και όλα είναι ...το) που είναι μαύρος χυλός φτιαγμένος από νερό και σκούρα σίκαλη γι' αυτό και το μαύρο χρώμα. Το σερβίρουν με κρέμα και ζάχαρη και φυσικά οι Φινλανδοί τρελαίνονται. Είπαμε οι Φινλανδοί, υπάρχουν και κάποιοι ξένοι που το τρώνε όπως ο Κωνσταντής αλλά όχι όλοι! Πριν από λίγο καιρό ένας Ούγγρος που ζει στη Φιλανδία έκδωσε ένα βιβλίο με 50 συνταγές βασισμένες στο Mämmi, για να δείτε τι παθαίνουν οι άνθρωποι όταν μείνουν πολύ καιρό εδώ! Εάν οι φίλτατοι Σουομέζοι νιώθουν την έλλειψη το μερίδιο μου είναι πάντα στη διάθεση τους! Για τη Δάφνη δεν ξέρουμε αλλά μέχρι τώρα η γεύση της ακολουθεί την ...δικιά μου κάνοντας τη μάνα της συχνά να βρίζει τη ...Μεσόγειο. Στο σπίτι φυσικά δεν μαγειρεύουμε κάτι παρόμοιο αλλά αύριο που θα κάνουμε μια δυο επισκέψεις σίγουρα θα μας δώσουν.

Τώρα υπάρχουν και τα παγανιστικά έθιμα που έχουν να κάνουν περισσότερο με την υποδοχή της άνοιξης παρά με ότι άλλο μυστηριακό. Την προηγούμενη Κυριακή όλα τα παιδάκια ξαμολήθηκαν στα Φιλανδικά σπίτια, κυρίως τα κοριτσάκι για να ξορκίσουν τα κακά πνεύματα, όλα ντυμένα αυτοσχεδιασμένες μάγισσες με κάπες και ζωγραφισμένα μαύρα δόντια, κρατώντας σκούπες και ...κλαδάκια διακοσμημένα με πολύχρωμα φτερά. Με το που τους ανοίγεις την πόρτα αρχίζουν τα μαγικά τους και εσύ για να τις ευχαριστήσεις πρέπει να τους δώσεις γλυκά και σοκολάτες. Έλληνας που ήρθε από την Νότιο Αμερική πριν από μερικούς μήνες – ανήκει κι αυτός στους δεν γυρίζω με τίποτα πίσω - μη γνωρίζοντας το έθιμο πήρε ένα ...σοκολατένιο αυγό από το καλάθι που του άρεσε αφήνοντας πέντε ευρώ και απορώντας με το στεναχωρημένο ύφος που είχε το κοριτσάκι!

Η Δάφνη είχε πολύ επιτυχία μιας και ο τελευταίος στη λίστα της ήταν ο ...Κωνσταντής, ο οποίος φρόντισε να γεμίσει το καλάθι μέχρι επάνω!!! κατά την Δάφνη ο Κωνσταντής είναι σπέσιαλ φίλος και θα τον καλέσει στο πάρτι γενεθλίων της για να φέρει ...τις σοκολάτες!!! Τελικά η κόρη μου εξελίσσεται σε πολύ συνφεροντολόγα!

Άλλο έθιμο είναι οι φωτιές αλλά αυτό γίνεται κυρίως στα Δυτικά, στην Οστρομπότνια, Kauhajoki για τους ...γνωρίζοντες! Εκεί ανάβουν τεράστιες φωτιές το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα και απλά ...τις χαζεύουν πίνοντας μπίρες και κουτσομπολεύοντας, βλέπετε είναι μια καλή ευκαιρία να βρεθούν όλοι μετά από ένα βαρύ χειμώνα συμπεριλαμβανομένων και αυτών που ζουν μακρυά. Στην υπόλοιπη Φιλανδία αυτό το έθιμο με τις φωτιές γίνεται κυρίως το βράδυ του μεσοκαλόκαιρου.

Τα πασχαλινά αυγά και τα εθιμοτυπικά πασχαλινά δείπνα είναι περισσότερο συνδεδεμένα με τους Ρώσους άρα με τους Ορθόδοξους που γιορτάζουν το Πάσχα ταυτόχρονα με εμάς στα τέλη του Απριλίου – η Φιλανδική ορθόδοξη εκκλησία ανήκει στο Πατριαρχείο και είναι Έλληνες Ορθόδοξοι και όχι Ρώσοι.

*********************

Στις φωτογραφίες ...φυσικά η μικρή μου μάγισσα και η περίφημη Mämmi!


Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ο χρήστης ovi είπε…
Δεν συνηθίζω να σβήνω comments αλλά κάποιος χρησιμοποιώντας ένα link με οδηγούσε σε ένα site με ιό, κάτι για το οποίο με ενημέρωσε το ανάλογο πρόγραμμα στο κομπιούτερ μου, ακόμα και το avatar του/της οδηγούσε στο ίδιο site. Για να προστατεύσω λοιπόν τα κομπιούτερ των φίλων μου και το δικό μου το έσβησα. Αν ήταν κάποιας μορφής αστείο ...ήταν μάλλον κακόγουστο εάν ήταν ηθελημένη πράξη είναι εγκληματική και δεν μπορώ να καταλάβω το νόημα να γεμίσει ιούς τα κομπιούτερ μας. Το μήνυμα ήταν γραμμένο στα ελληνικά, λυπάμαι από την ταραχή δεν κράτησα το avatar και έγραφε “κοίτα εδώ και εδώ”
Ο χρήστης oistros είπε…
Πες μου στο θεό σου πόσο mammi ανταλλάσεις για ένα πλευρουδάκι από το αρνί του Πάσχα?
Πωπω μου θύμισες παλιές καλές εποχές που σας "ξελίγωνα" με τα καλούδια του τόπου μας. Επιφυλλάσομαι μόλις τον .. σουβλίσουμε.
Φιλιά πολλά σε όλους σας
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
AthanasiaPsycho:Σαν πεταλουδίτσα είναι η μπουμπούκα σου!Ζούπα την λίγο και για μένα!Αχ, Πάσχα! Η ωραιότερη γιορτή της υπαίθρου.Τί να πω για το μάμι.χθες το είδα σε ένα σάιτ που με παρέπεμψε η φιλανδή και δίστασα να πω τί μου θύμισε.Ευτυχώς που με πρόλαβε αυτή!!
Άντε λοιπόν του χρόνου Πάσχα στην ελληνική ύπαιθρο με την 'πεταλουδίτσα σου' να φτερουγίζει μέσα σε ένα κάμπο γεμάτο παπαρούνες!;)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
AthanasiaPsycho:Θάνο μόλις μπήκα στο άλλο σου μπλογκ το Τί είδε ο φιλανδός.έχει ένα σχόλιο που λέει κοίτα εδώ και εδώ.Πρέπει να είναι ο ίδιος με τους ιους που έγραψε εδώ.
Ο χρήστης ovi είπε…
Καλησπέρα, όπως λέει και η AthanasiaPsycho παρακάτω ο ...άγνωστος ξαναχτύπησε!!! Το περίεργο είναι ότι χτυπάει μόνο τα Ελληνικά μου blogs!!! Στο άλλο blog χρησιμοποιεί αγγλικά και το avatar, akinol οπότε προσέχετε εάν δείτε comment από τον συγκεκριμένο οδηγεί σε ιό!
Ο χρήστης ovi είπε…
Καλησπέρα γλυκιά μου Oistros, έχουμε καιρό να τα πούμε! Άντε λοιπόν, μια συνταγή μας έλειψε! Πολλά φιλιά και στους ...δυο σας! :)
Ο χρήστης ovi είπε…
AthanasiaPsycho για το mämmi υπάρχει ...Φιλανδική ιστορία. Προς το τέλος του πολέμου ήρθε στη Φιλανδία αντιπροσωπεία του Στρατού Σωτηρίας για να δει πώς ήταν η κατάσταση και έτυχε να φτάσουν το Πάσχα και φυσικά τους σέρβιραν mämmi! Μετά την πρώτη ματιά ο ένας από αυτούς λέει στον υφιστάμενό του, “ειδοποίησε αμέσως να στείλουν τρόφιμα, οι Φινλανδοί πεινάνε σε σημείο που τρώνε τα ...σκατά τους!!!” Συνήθως αυτό το 'ανέκδοτο' το ακούς την ...ώρα που σου σερβίρουν mämmi!!! ;)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
AthanasiaPsycho:Έπειτα από μία 5λεπτη έρευνα ανακάλυψα ότι αυτός ο Akinol έχει χτυπήσει πολλά blogs αυτό το μήνα.Και κατά ένα περίεργο τρόπο το blog του δημιουργήθηκε μέσα στο Μάρτη.Γι αυτό όλοι εσείς οι bloggers προσέχετε γιατί εκτός από τον ιό πολλοί λένε ότι δεν μπορούν να διαβάσουν και τα σχόλια που γίνονται στο blog τους.
Ο χρήστης advocatus diaboli είπε…
Επανέρχομαι σε προηγούμενο ποστ σου: άντε τώρα να πεις στον Φινλανδό μαγειρίτσα!
Ωραία τα Πασχο-Χριστούγεννα και η μικρή μάγισσα ακαταμάχητη.
Φιλιά σε όλους σας. Είσαι καλύτερα;
Ο χρήστης Yannis H είπε…
Ας ξεκινήσω με τα φετινά: φέτος, λοιπόν, έχω καλεσμένους το Πάσχα δύο βέρους Φινλανδούς, το βαφτιστήρι μου (πως και με έκαναν νονό εκεί πάνω και πως δέχτηκα είναι μεγάλη ιστορία) και τη θεία του. Από τώρα σκέφτομαι τι θα φάνε το Μ. Σάββατο, γιατί να φάνε μαγειρίτσα (έντερα και γλυκάδια) είναι επιστημονική φαντασία. Είμαι 99,9999 % σίγουρος ότι φέτος το πασχαλινό μας τραπέζι θα έχει και πίτσα!
Στη Φινλανδία το Πάσχα το είχα ξεχάσει – για μένα σήμαινε δύο μπύρες παραπάνω στις παμπ. Όσο δεν υπάρχουν αναφορές να σου το θυμίζουν γύρω σου, τόσο κι το ξεχνάς. Αλλά από τότε που γύρισα στην Ελλάδα, δεν χάνω ποτέ Πάσχα! Αγνωστικιστής μεν, αλλά η ατμόσφαιρά του με συνεπαίρνει και – όσο και αν ακούγεται παράξενο – βρίσκω να έχει κάτι φοβερά ερωτικό μέσα της. Ποτέ δεν μπορώ να συνηθίσω τόσο λαό να γεμίζει τους δρόμους τη νύχτα και να προχωράει κατανυκτικά, ο ένας δίπλα στον άλλο, πίσω από μια νεκρική πομπή. Και την επομένη, ο ίδιος λαός να χαίρεται πραγματικά.
Είναι εκείνη η φοβερή φράση του Εγγονόπουλου: Χριστιανός μπορεί να μην είμαι, αλλά Ορθόδοξος είμαι σίγουρα!
Σε λιγότερο από ένα μήνα λοιπόν θα έχω κόσσου, σάλμιάκι κόσσου και σάβου-πούσι (ποτό, πάλι ποτό και μια σακούλα που έχει ροκανίδια σε διπλό πάτο, τη βάζεις στο φούρνο και έχεις στο άψε-σβήσε φρεσκοκαπνισμένο σολωμό, ή κρέας: η απόλυτη εφεύρεση!). Τα μάμμι σας μπορείτε να τα κρατήσετε – μπλιάχ!!!!! – πάντως μακάρι να μπορούσα να είχα και λίγο μούστα μάκκαρα….
Ο χρήστης Кроткая είπε…
χρόνια πολλά λοιπόν!

φιλάκια στη Δάφνη!
πώς είστε?

(αυτά τα σχόλια με τους ιούς, είναι τελευταία μόδα, δεν τα αφήνει κάποιος συγκεκριμένος, αλλά αυτοί που φτιάχνουν τους ιούς, τα δημιουργούν έτσι ώστε να μπαίνουν αυτόματα. έχει γεμίσει ο τόπος! -στην wordpress δεν πιάνει το κόλπο γιατί έχει καλό αντι-σπαμ).
Ο χρήστης Φωτούλα Τζιώντζου είπε…
Υπομονή, ευτυχώς στη Δάφνη φαίνεται να υπερισχύει, γευστικά εννοώ, η Μεσόγειος και τουλάχιστον μπορείς να είσαι αισιόδοξος για το μέλλον του παιδιού.
Καλά να είστε όλοι σας
Φωτούλα (πρώην Νερίνα)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
εγώ για να είμαι ειλικρινής όταν είδα τις φωτογραφίες σκέφτηκα ότι μιας και η Δάφνη δε μπορεί να απολαύση τη μαγειρίτσα άσκησε πάλι βέτο για παγωτό!(σε όλες τις γλώσσες φυσικά!;) που να καταλάβουμε καλό μου ότι αυτό ειναι mammy daddy πως το λες!

χχχ Πωλίνα
Ο χρήστης Aphrodite είπε…
Θυμάμαι έναν φίλο μου Αγγλο, που είχε έρθει κάπου το '80 στην Αθήνα και είδε να βγάζουν σε αυλές και πεζοδρόμια σούβλες και κάρβουνα και να σουβλίζουν αρνιά, κι είχε πάθει υστερία!!!

Μόλις όμως δοκίμασε λίγη πετσούλα από το φουρνιστό αρνί της μάνας μου, (πως τα κατάφερνε η άτιμη να το ξεροψήνει!) αναθεώρησε αμέσως!!!

Εγώ εννοείται ότι η χειρότερή μου είναι τα σπληνάντερα και τα σουβλιστά ψοφίμια και η μαγειρίτσα... θεούλη μου!

Ομως θα συμφωνήσω με τον yannish, η όλη ατμόσφαιρα μου φτιάχνει πολύ την διάθεση... όσο χριστιανικό και να το θέλουν, εμένα σε διονυσιακή γιρτή του ερχομού της Ανοιξης και της αιώνιας ελπίδας της ανάστασης, του ξαναγεννήματος μου κάνει...

κι αυτό γιατί δε θέλω ρε παιδί μου να γιορτάζουμε ολόκληρο σπιρίτσουαλ αρχηγό, τον Τζήζους αυτοπροσώπως, με κοντοσούβλια... μου φαίνεται εντελώς μπλιαχχχχ ως κόνσεπτ...:ΡΡΡΡ

Η μικρή είναι λατρεία, να την φας κι εκείνη και τα φτερά και τα καλάθια και τα σοκολατάκια της! Μανάρι μου ροδομάγουλο!

Δως της πολλά φιλιά βρε!!!
Ο χρήστης Кроткая είπε…
τι έγινε καλέ με τον ΥΠΕΞ σας? ήθελε τη λεβίνσκυ του;

:)
Ο χρήστης advocatus diaboli είπε…
τρώω ρεβύθια και σε θυμάμαι. Χι χι χι χι χι
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ο χρήστης ovi είπε…
AthanasiaPsycho άσε με έχουν εκνευρίσει γιατί τα βάζουν σε όλα τα blog μας!

Advocatus_diaboli μαγειρίτσα είπες και τρέχουν τα δικά μου τα σάλια!!! Παρ' επιπτόντως έχω περιγράψει την μαγειρίτσα και όλοι ...φρικάρανε!!! τώρα τι να πεις, τρώνε λουκάνικο από αίμα και δεν τους άρεσε η μαγειρίτσα!!! :)
Ο χρήστης ovi είπε…
Μιας και μιλάμε για λουκάνικα με αίμα, μούστα μάκκαρα γιατί θα πάθεις τίποτα yannis_h άντε να δω πότε θα καταφέρω να σου φέρω. Α, και νομίζω ότι στο έχω πει, η Δάφνη πραγματικά τρελαίνεται! ;)
Ο χρήστης ovi είπε…
Φιλιά γλυκιά μου Βελγίδα, άντε να δούμε ...θα τα πούμε ...σύντομα; ;)

φωτούλα βρίσκεις τη ταυτότητά σου ... τοπ μπλογκ σου με έκανε σε κάποια σημεία πραγματικά να γελάσω!

Πωλινάκι, απάντηση στο επόμενο!!! ;)
Ο χρήστης ovi είπε…
Φανταστική Αφροδίτη σταμάτα ...πείνασα και δεν κάνει! :)

Για τον ΥΠΕΞ μας Krot, διάβασε ...εδώ: http://ovimagazine.com/art/2851

Ρεβύθια Αdvocatus_diaboli; και νόμιζα ότι με συμπαθείς!!! ;)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί Ελληνικής κοινότητας στη Φινλανδία ...ξανά!

Διάλειμμα με χιόνι

Κασσελάκιος ο λόγος