Ο Βόσπορος και οι Φιλανδικές πινακίδες

Πριν από λίγο γύρισα από μια μικρή βόλτα που έκανα στη θάλασσα. Από παιδί υπήρχαν δύο μέρη που λάτρευα, μοναχικές παραλίες και σιδηροδρομικοί σταθμοί. Από χτες με έχει πιάσει μια περίεργη μελαγχολία, ίσως να φταίει ο καιρός, μοιάζει συνέχεια σαν να είναι έτοιμος να βρέξει και μου θυμίζει έντονα τα πολύ όμορφα χρόνια που έζησα στο Yorkshire, κοντά στα Dales.

Αλλά αυτό που με πλημμύρισε σήμερα δεν ήταν οι αναμνήσεις μου από την Αγγλία αλλά ένα μπέρδεμα από εικόνες που συμπεριλαμβάνανε ένα μικρό καφέ στο Βόσπορο, τις πινακίδες στη Φιλανδία και την Δάφνη. Η Δάφνη ήταν πάλι άρρωστη το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε και παρ' όλη την επίσκεψή μας στο νοσοκομείο, αυτή τη φορά δύο φορές μάλιστα, η κατάσταση της δεν είχε καμία σχέση με τις άλλες φορές, απλά ο διευθυντής του παίδων ήθελε να εξακριβώσει ακριβώς αυτό, ότι δεν ήταν όπως τις προηγούμενες φορές και ότι η κατάσταση αλλάζει σιγά σιγά. Είχε βέβαια υψηλό πυρετό αλλά αυτή τη φορά η κρίση κράτησε ελάχιστα και μέσα σε μισή ώρα την είχε ξεπεράσει ενώ στο παρελθόν μας έπαιρνε δυο με τρεις μέρες.

Ίσως με πιάνει το παράπονο ή τώρα που όλα τελειώσαν να ξεσπάω αλλά πριν από λίγες ώρες όταν κοιμόταν στην αγκαλιά μου κοίταζα τα μικρά δαχτυλάκια της και σκεφτόμουν γιατί αυτό το χρόνο τυραννιόμαστε τόσο πολύ. Έχουμε καταντήσει να τρέμουμε τον ερχομό της επόμενης μέρας. Και ευτυχώς ήρθε η Κάτρη την πιο κατάλληλη στιγμή για να με βγάλει από τις σκέψεις μου και μετά από λίγο από το ίδιο το σπίτι να πάρω καθαρό αέρα.

Τώρα τι σχέση έχει η παραλία κοντά στο σπίτι μας με το Βόσπορο είναι μυστήριο αλλά ξαφνικά όπως κοιτούσα τα νερά το μυαλό μου γέμισε με εικόνες. Στη Τουρκία έχω πάει αρκετές φορές ειδικά στις αρχές τις δεκαετίας του ογδόντα και έχω ταξιδέψει μέχρι την Ανατολία και αν και θα ακουστεί παράξενο δεν έχω πάει ποτέ στα παράλια. Η Κωνσταντινούπολη μαγεία! Αλλά μια μαγεία με αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα. Ο μοναδικός τρόπος για να την περιγράψω θα μπορούσε να είναι η σύγκρισή της με άλλα μέρη που έχω βρεθεί και βέβαια συγκρίνοντας τους ανθρώπους της με άλλους. Οι κάτοικοι της Πόλης είναι κομμάτι της κι ενώ τις περισσότερες πόλεις θα μπορούσες να τις περιγράψεις χωρίς εμφάσεις στους κατοίκους της αυτό δεν ισχύει με τίποτα για την Πόλη. Στη Κωνσταντινούπολη αναφέρομαι σαν Πόλη όχι μόνο γιατί έτσι την αναφέρουν οι Έλληνες που έχουν έρθει από κει αλλά και γιατί έτσι την αναφέρουν και οι ίδιοι οι κάτοικοί της τις περισσότερες φορές, βλέπετε στη Πόλη υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να βρεις κάποιο να μιλάει Ελληνικά παρά Αγγλικά. Παρ΄ επιπτόντως και αυτό με εντυπωσίασε τα Αγγλικά είναι η τέταρτη τρίτη γλώσσα που θα συναντήσεις, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό μιλάει Γαλλικά, μετά Ελληνικά και ακολουθούν Αγγλικά και Αραβικά. Βέβαια φαντάζομαι ότι σήμερα ίσως τα πράγματα θα έχουν αλλάξει και τα Αγγλικά θα κυριαρχούν όπως και σε κάθε άλλη γλώσσα.

Όπως έχω πει λόγω κυρίως της δουλειάς μου έχω ταξιδέψει πολύ και σε μέρη που λογικός άνθρωπος δεν πήγαινε ειδικά τις δεκαετίες που πήγα εγώ. Αρχές της δεκαετίας του ογδόντα η Ινδία δεν είχε καμία σχέση με το οικονομικό θαύμα που παρατηρούμε σήμερα. Άνθρωποι πέθαιναν στους δρόμους από πείνα και περνούσαν τα αμαξάκια και μαζεύαν τα σώματα τα ξημερώματα. Η φτώχεια και η βρώμα απλά δεν περιγράφεται. Παρ' όλα αυτά μέσα σε αυτή τη φτώχεια όταν τους έβλεπες αυτούς τους ανθρώπους έβλεπες στα μάτια τους αξιοπρέπεια και περηφάνια. Δεν είχε σημασία πόσο φτωχοί ήταν, κρατούσαν το βλέμμα σταθερό και περήφανο. Στη Τουρκία πάλι τα πράγματα ήταν ακριβώς το αντίθετο. Η φτώχεια δεν έφτασε ποτέ σε τέτοιο σημείο όπως στην Ινδία απεναντίας και στις αρχές του ογδόντα είχαν αρχίσει να ρέουν εκατομμύρια στη Τουρκία και τουρισμός είχε ανέβει κατακόρυφα ειδικά από Αγγλία και Γερμανία. Αλλά τα μάτια των ανθρώπων έκρυβαν μιζέρια, η απόλυτη έλλειψη αξιοπρέπειας σε πλήρη αντίθεση με αυτούς που είχα δει στην Ινδία ακόμα και στο ομόθρησκο Μαρόκο.

Στη Πόλη όσο παράξενο και εάν ακούγεται μετά από λίγο μπορείς να ξεχωρίσεις τους ντόπιους από τους υπόλοιπους Τούρκους, στο τρόπο που κινούνται, περπατούν και μιλάνε, στο τρόπο που κουβαλάνε το είναι τους. Και στα εκατομμύρια που συγκεντρώνονται σε αυτή τη πόλη καταλαβαίνεις ποιοι έχουν ιστορία στα σοκάκια της. Τη πρώτη φορά που πήγα ένοιωσα να με αγγίζουν συγκρουόμενα συναισθήματα όπως είπα, η ανατολή της ιστορίας και των μύθων με την μιζέρια και την ανθρώπινη εξαθλίωση. Το παζάρι πανέμορφο και όπως το φανταζόμουν μέχρι που σε τύλιγε η βρώμα και οι ζητιάνοι, η Αγία Σοφία επιβλητική μέχρι που συνειδητοποιούσες ότι είναι ένα τζαμί που πρόβαλε από μια βιασμένη εκκλησία – και αυτό το λέω εγώ ο άθεος – και το νιώθεις βίαια, οι γέφυρες στο Βόσπορο βυθισμένες στη μιζέρια και στη βρώμα αυτών των εκατοντάδων που ψαρεύουν ανάμεσα σε πλεούμενα και σκουπίδια που επιπλέουν, θυμάμαι ότι μπορούσα να δω μια σαπισμένη ντουλάπα να επιπλέει και ένα στρώμα.

Ύστερα ένα βραδάκι βρέθηκα λίγο πιο έξω από την Πόλη, σε ένα παραθαλάσσιο καφέ εστιατόριο κοιτάζοντας τον Βόσπορο και απλά μαγεύτηκα. Η Πόλη φαινόταν καθαρά στον ορίζοντα, τα γεφύρια και τα πλοία που εμφανιζόντουσαν από παντού, η μαλακή άμμος και οι ψάθινες καρέκλες. Έπινα αργά το ρακί μου χαζεύοντας μακρυά το μπλε τζαμί που με κοίταζε ήρεμα, ο αέρας γεμάτος μυρωδιές από μπαχάρι, καψαλισμένα καρύδια, κρέας και θάλασσα, δίπλα μου ένα μικρό πιατάκι με μεζέδες από τυρί και μικρά ψαράκια και παρέα μου ένα ταβερνιάρη που μιλούσε καλύτερα ελληνικά από πολλούς Έλληνες που έχω συναντήσει. Το ξέρετε ότι υπάρχουν γενίτσαροι ακόμα; Όχι αυτοί που μάθαμε στο σχολείο, οι προδότες, οι πουλημένοι αλλά μια τάξη βγαλμένη από τη μυθολογία της οθωμανικής αυτοκρατορίας, με μυστικιστικές τελετές και αδελφότητες, Έλληνες, Αλβανοί, Αιγύπτιοι, Σλάβοι που ασπάστηκαν στην αρχή το Ισλάμ αλλά σταδιακά μπήκαν στις δαιδαλώδεις στοές της κάστας τους μπλέκοντας το Ισλάμ με μυστικιστικές προλήψεις και παγανίες αμφισβητώντας στην ουσία τον Μουσουλμανισμό που στη δεκαετία του είκοσι κάνανε τις βρώμικες δουλειές του Κεμάλ και των Νεότουρκων. Ο ταβερνιάρης ήταν ένας από αυτούς, τους τελευταίους πιθανώς και εκείνο το βράδυ μου μίλησε για τους Σούφι και τα ποιήματα που τραγουδούσαν στη ψυχή των γενιτσάρων και εγώ είχα χαθεί σε ένα ταξίδι μέσα στο χρόνο. Αυτοί οι σκληροτράχηλοι μισθοφόροι, που δυο φορές ρίξανε το σουλτάνο και που η τουρκική ιστορία δεν θα τους δώσει ποτέ αυτό που τους ανήκει είχαν ψυχές ποιητών και καρδιές δολοφόνων.

Στο συγκεκριμένο ταβερνάκι ξαναπήγα και ξαναπήγα και μερικά χρόνια αργότερα όταν ο συγκεκριμένος το είχε πουλήσει πια αλλά απολάμβανε το ρακί του στο ίδιο μέρος συνταξιούχος πια, βλέπετε το ταβερνάκι ήταν πολύ κοντά στο μέρος που συναντιόνταν μυστικά οι γενίτσαροι την δεκαετία του τριάντα και σαράντα πριν χαθούν μέσα στο μύθος τους από την ιστορία για πάντα. Δεν μιλούσαμε ποτέ ούτε για την Ελλάδα ούτε για την Τουρκία, αυτά ήταν λεπτομέρειες που δεν τον άγγιζαν, απήγγειλε ποιήματα Σούφι και μου τα εξηγούσε. “Αγνοώντας και γνωρίζοντας τίποτα για την άγνοια τους, κοιμούνται – ξυπνήστε τους – Γνωρίζοντας και αναγνωρίζοντας την άγνοιά τους, στη σιωπή τους οι λίγοι γίνονται πυρήνας, - πλησιάστε τους!” και το ένα ρακί ακολουθούσε το άλλο και καμιά στιγμή δεν ένιωσα ότι έβαλα στο αίμα μου αλκοόλ! Τέσσερις φορές βρέθηκα εκεί και ξαφνικά κοιτάζοντας τα νερά μιας από τις παραλίες του Ελσίνκι ένιωσα σαν να μου λείπει, σαν να μου λείπει κάτι που δεν ήταν ποτέ δικό μου!

Ίσως και να μου λείπουν τα ταξίδια μου, αυτή η καταραμένη σκιά που έχει πέσει επάνω μου μερικές φορές με πλακώνει. Όλο μου λένε λίγο ακόμα, τελειώνει ...αλλά εγώ έχω πάψει να βλέπω φως στην άκρη. Το μόνο που μπορώ να δω είναι ένας ακόμα γιατρός, μια ακόμα νοσοκόμα. Το τελευταίο καιρό δεν τα καταφέρνω καλά με τις ενέσεις γιατί έχω χτυπήσει μερικές φορές το ίδιο σημείο λες και το κάνω επίτηδες. Έτσι δύο μέρες δεν τις έχω κάνει έχοντας να αντιμετωπίσω την επομένη τα αποτελέσματα που ήταν πιο επώδυνα από το τρύπημα. Και μετά είναι οι πινακίδες.

Δεν ξέρω γιατί αλλά μου συμβαίνει μόνο στη Φιλανδία αυτό το πράγμα, κοιτάζω τις πινακίδες και μου φαίνεται τρελό ότι δεν σημαίνουν τίποτα περισσότερο από άγνωστες λέξεις, λέξεις που δεν μπορώ να κάνω παιχνίδια ή να συνδέσω με κάτι.

Τη Δευτέρα για σας ξεκινάει η Μεγάλη Βδομάδα για μένα η δεύτερη εκστρατεία εγχείρησης. Να περάσετε όλοι καλά και να κρατήσετε κανένα ...κοψιδάκι και για μας!!!

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
AthanasiaPsycho:Υπομονή και κουράγιο Θάνο.Θα δεις ότι οι φορές που θα αρρωσταίνει η μικρή θα λιγοστεύουν όσο θα πλησιάζει στα 7 με 8.Ας πούμε ότι είναι η περίοδος προσαρμογής του παιδικού οργανισμού στο περιβάλλον-δημιουργία αντισωμάτων κλπ.Και με την εγχείρηση όλα θα πάνε καλά, και μετά ποιος σε πιάνει? Αλήθεια ποιος είναι ο επόμενος ταξιδιωτικός προορισμός?Σε ποια χώρα θα ήθελες να ξαναπάς ή να πας για πρώτη φορά?Εγώ πάντως θα το ξαναπώ...Ανυπομονώ για την ημέρα που θα κρατάω στα χέρια μου ένα βιβλίο με τις ταξιδιωτικές σου εμπειρίες! Τώρα τα κοψίδια δεν θα τα γευτώ ούτε και εγώ αλλά τα τσουρεκάκια σίγουρα;)
Ο χρήστης Πωλίνα είπε…
Καλέ μου Θάνο,

ελπίζω η επόμενη "εικόνα" να σε ταξιδέψει εδώ κοντά μας και να έρθεις με την πανέμορφη γυναίκα σου και την αξιολάτρευτη κόρη σου με σκοπό να τους δείξεις έστω κάτι λίγο από αυτά που σε κάνουν να θυμάσαι..δεν έχει σημασία που δεν κάνεις πια τόσα ταξίδια...αυτό θα συνέβαινε ανεξάρτητα της δύσκολης περιόδου. Σημασία έχει ότι τα έχεις κάνει όλα αυτά τα ταξίδια...και ότι έχεις το ταλέντο να ταξιδεύεις πίσω σε αυτά και μαζί με εσένα να ταξιδεύεις και όλους εμάς. Κι όταν θα χεις γίνει παππούλης και η Δάφνη θα σου κουβαλάει ξενέρωτους Φιλανδούς στο σπίτι όλα αυτά θα είναι απλά μια ακόμη συναρπαστική ιστορία που όλοι θα ακούνε με τα μάτια γουρλωμένα....

σε φιλώ..Πωλίνα
Ο χρήστης Φωτούλα Τζιώντζου είπε…
Όλα καλά να πάνε .
Από όλους μας για όλους σας
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
συγκινηθηκα πολύ.

μήπως αντί για Ισλανδία, να κανονίζαμε Κωνσταντινούπολη; :)

καλό κουράγιο, όλα καλά θα πάνε!
Ο χρήστης Debby είπε…
Εύχομαι να πάνε όλα καλά με αυτήν την δεύτερη εκστρατεία και Πασχαλιάτικα να μας χαρίσεις αισιόδοξες προβλέψεις!
Σε έχω στην σκέψη μου να ξέρεις...
Ο χρήστης Laplace είπε…
φιλε διαβαζοντας σε,ενιωσα οπως διαβαζα το βιβλιο με τις περιγραφες απο τα ταξιδια του δημοσιογραφου Σ.Φυντανίδη..
Σαν να ημουν μαζι σου..

Υπομονη και κουραγιο αν κ οπως σε διαβαζω(οχι μονο εδω),εισαι πολυ δυνατος που οτι κ να σου πουμε,μεσα σου ξερεις οτι ολα θα πανε καλα..

θα κανω την ιδια ευχη με την AthanasiaPsycho ΟΛΑ ΝΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΚΑΠΟΤΕ ΝΑ ΕΚΔΩΣΕΙΣ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΤΑΞΙΩΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ Η ΕΣΤΩ ΕΝΑ Ε-ΒΟΟΚ..

Τις καλημερες μου,απο την τοσο μιζερη,αλλα τοσο αγαπησιαρικη Ελλαδα
Ο χρήστης advocatus diaboli είπε…
Θα κανονίσουμε Κωνσταντινούπολη όλοι μαζί, γιατί ούτε κι εγώ έχω πάει. Καλή επιτυχία, καλή δύναμη, όλα θα πάνε καλά. Εμείς ετοιμαζόμαστε τον Ιούνιο για μικρασιατικά παράλια, ήταν και η γιαγιά βλέπεις από εκεί. Περιμένουμε νέα σου με πολλή αγάπη.
Ο χρήστης Yannis H είπε…
Έχω πάρει μια πινακίδα μαζί μου από τη Φινλανδία – ήταν στο πάρκο της εκκλησίας Kalevakirkko στο Τάμπερε. Είναι από αυτές που βάζουν στους δρόμους που δεν καθαρίζονται από τα χιόνια: «Τον Χειμώνα Δεν Βρίσκεται Σε Καλή Κατάσταση».

Είχα σκεφτεί να τη βάλω πάνω από τον καθρέφτη του μπάνιου, να θυμάμαι ότι εγώ, σαν Έλληνας, δεν διατηρούμαι σε καλή κατάσταση τον φινλανδικό χειμώνα. Αλλά τελικά ήταν μεγάλη και την έβαλα πίσω από την τουαλέτα, πάνω στο καζανάκι. Της γύριζα τον κώλο κάθε πρωί (και όχι μόνο).

Την έβγαλα φωτογραφία (τώρα πλέον την έχω στο γραφείο μου) και σου τη στέλνω εδώ
. Να θυμάσαι ότι και η ζωή έχει τους χειμώνες της. Κι όσο άσχημα κι αν νιώθεις τώρα, και το λέει και η πινακίδα, χειμώνας είναι, θα περάσει.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Κάτσει ρε ovi, με το παρδόν δηλαδή.
Μια πόλη-χαβούζα όπως η Κωνσταντινούπολη, λες ότι είναι μαγεία, πολύ παράξενα κριτήρια έχεις και η βρώμα των ζητιάνων δεν μπορώ να καταλάβω τί το ωραίο έχει.
Είναι παράξενο η έλξη που ασκούν στους έλληνες πόλεις τέρατα όπως Αθήνα, Κάιρο, Τεχεράνη, Ινσταμπούλ.
Τελικά ίσως είσαι περισσότερο έλληνας από όσο νομίζεις και ελάχιστα φιλανδός.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
21!
Θάνο καλό κουράγιο!!
Όλα καλά να πάνε my wish.

Ξέρω, ξέρω σου χρωστάω κάτι εδώ και ...χρόνια, amazing u still remember to mention that μέσα σε όλο το χαμό που έχεις.

awesome dld

αλλά όπως είπες ...από κοντά μάλλον :)
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
α
κάτι πήρε το μάτι μου

ισλανδία

θα με πάρετε κι εμένα ελπίζω :)

για το ποστ δε λεω τίποτα τώρα, ελπίζω να επιστρέψω
Ο χρήστης Кроткая είπε…
advocatus, ναι, ναι, ναι!!

τρολ, επίσης ναι ναι ναι!!!
Ο χρήστης Ρωξάνη είπε…
Αγαπημένε φίλε,
η παραλία του Κουρίου περιμένει...
xxxxxx
Ο χρήστης Laplace είπε…
ovi ευχομαι ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ και ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ σε σενα κ την οικογενεια σου κ τους αναγνώστες σου..

ευχομαι ολα να ειναι οπως τα θες..

θα τα πουμε συντομα
Ο χρήστης philos είπε…
Σου εύχομαι καλή δύναμη, και να καταλήξει νικηφόρα η δεύτερη εκστρατεία σου.
Εχουμε πολλά ακόμη να μάθουμε μέσα από τα μάτια σου και τις εμπειρίες σου, και μεις οι αναγνώστες, και πολύ περισσότερο οι φίλοι σου, η οικογενειά σου και η κόρη σου!
Ο χρήστης Aphrodite είπε…
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

ΓΕΡΟΣ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ!

Χρόνια Πολλά σε όλη την παρέα και με το καλό να τα πούμε/λέμε κι από κοντά!

ΧΧΧΧΧΧΧΧΧ
Ο χρήστης advocatus diaboli είπε…
Ελα, Λαζαράκο, πού είσαι; Πώς πήγε; Καλή ανάσταση στη ζωή, στις ελπίδες και στα όνειρά σου.
Ο χρήστης Καπετάνισσα είπε…
Ovi, αγαπημένε μου, έχω καιρό ν' ακούσω νέα σου, χαμένη κι εγώ σε πολλά... Είσαι στη καρδιά μου, ελπίζω να πήγαν όλα καλά με την εγχείρηση και η Δάφνη η όμορφη να΄ναι χαρούμενη πολύ!
Αχ οι νοσταλγίες κι οι πικράδες της ζωής και του καιρού...
Χέρι σου κρατώ, έτσι νιώθω κι εγώ.

Χρόνια Πολλά φίλε μου, να περάσουν όλα τρέχοντας!
Ο χρήστης Eve είπε…
ρε ovi, ξέρω πως είμαι πολύ άκαιρος, αλλά έχω απορία: κανονίζω ταξίδι Ελσίνκι, Ταλλίν, Αγ.Πετρούπολη και σκέφτομαι να χωρίσω τις μέρες 3-2-5. Συμφωνείς ή έχεις να προτείνεις κάτι άλλο;

ΥΓ όλοι οι παλιοί αναγνώστες (που σε καραγουστάρουμε) ευχόμαστε τα καλύτερα μεγάλε!
Ο χρήστης civil είπε…
ρε ovi, ξέρω πως είμαι πολύ άκαιρος, αλλά έχω απορία: κανονίζω ταξίδι Ελσίνκι, Ταλλίν, Αγ.Πετρούπολη και σκέφτομαι να χωρίσω τις μέρες 3-2-5. Συμφωνείς ή έχεις να προτείνεις κάτι άλλο;

ΥΓ όλοι οι παλιοί αναγνώστες (που σε καραγουστάρουμε) ευχόμαστε τα καλύτερα μεγάλε!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Περί Ελληνικής κοινότητας στη Φινλανδία ...ξανά!

Διάλειμμα με χιόνι

Κασσελάκιος ο λόγος